Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija

Palasīsim...  Raksti

Gavēņa pārdomas: Negausības apvaldīšana
07.03.2014 pl. 12:06

Kardināls Tomašs Špidliks SJ

"Tad atnāca Jāņa mācekļi pie Viņa un jautāja: Kāpēc mēs un farizeji bieži gavējam, bet Tavi mācekļi negavē? Un Jēzus sacīja viņiem: Vai var kāzu viesi būt noskumuši, kamēr līgavainis ir pie viņiem? Bet nāks dienas, kad līgavaini atraus no viņiem; tad viņi gavēs." (Mt 9,14 - 15)

Mēs un farizeji bieži gavējam.

Arī ārsti saka - ja mēs pārmērīgi ēdam, tad kaitējam savai veselībai. Varbūt šodien viņi ir vienīgie, kuri atgādina par seno Baznīcas padomu gavēt. Slimniekiem ārsti nereti nosaka ļoti stingras diētas. Runa nav tikai par ēšanas apvaldīšanu, bet arī par dzeršanas, smēķēšanas un atkarības no narkotikām apvaldīšanu. Rijīgais ir tas, kurš visām šīm kārībām atļauj sevi uzvarēt un kurš radību izmanto neapvaldīti.

Svētajam Jānim Klimakam nesātība ēšanā ir "kuņģa hipokrīze - tas žēlojas, ka ir tukšs, kaut gan tajā pašā laikā ir piepildīts līdz malām". Pilns vēders baro miesu, bet tas baro arī miesiskos instinktus. Mēs esam pārliecināti, ka spējam pār tiem valdīt.

Sv. Jānis un viņa mācekļi gavēja.

Pēc garīgo autoru domām nespēja sevi apvaldīt ēšanā ir vājas gribas izpausme. Simboliski var sacīt, ka rīma savu pirmdzimtību Dieva valstībā pārdod par viras bļodiņu (Rad 25, 29 utt).

Kristiešiem gavēņa laiks ir iespēja parādīt gara spēku. Nav nopietni vērā ņemams cilvēks, kurš runā par garīgo dzīvi un pēc tam kļūst par pārēšanās spēļmantiņu. Svētais Jānis Klimaks vēl raksta: "Pārāk daudz ēst - tas uzbudina juteklību, bet gavēnis rosina šķīstību. Ja tu glāstīsi lauvu, iespējams, ka tā atmaigs, bet, ja ir runa par miesu, tad, jo vairāk tu tai dod, jo vairāk tā kļūst par mežonīgu zvēru.

Vai kāzu viesi var būt noskumuši?

Gavēņa priekšraksts var likties kā tiesību liegšana labi paēst un aizliegums būt viesmīlīgam pie galda. Tās ir atļautas tiesības. Mēs šajā pasaulē esam arī tādēļ, lai būtu apmierināti un priecātos par draugiem. Gavēnis pats par sevi nav tikums, bet tikai līdzeklis tikumu iegūšanai, sagatavošanās tam, lai varētu pār sevi valdīt. Līdzeklim ir relatīva vērtība un tas kalpo tik daudz, cik tas noved pie labā.

Kāds krievu starecs, kurš ievēroja stingros klostera gavēņa priekšrakstus, pēkšņi kādu vakaru tika pieķerts labi vakariņojam ar savu līdzbrāli. Neviens neuzdrošinājās viņu par to nosodīt, bet viņš pats savu rīcību izskaidroja. Līdzbrālis skumjš un izmocīts bija atgriezies no tāla ceļojuma un starecs atbildēja: "Mīlestība ir kaut kas lielāks par gavēni."

Katedrāle.lv