Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija
Forums
 Saraksts/Par un ap kristietību/Otra iespēja attiecību jautājumā
 
Sarah
pievienojies: 02.04.2008
Komentāri: 24
Otra iespēja attiecību jautājumā
26.04.2008 15:00
Situāciju reiz jau aprakstīju citas diskusijas kontekstā. Tāpēc, piedodiet par atkārtošanos, bet tur ir jautājumi, kas mani patiešām interesē:

Pec mazā piedzimšanas notiek izmaiņas ģimenē. Uz slikto pusi: viņš šļūc apkārt, bet viņa... ar mazo padusē, sāk iet uz baznīcu. Nevienu neinteresē, cik viņai smagi skatīties uz laimīgajiem pārīšiem, un vēl laimīgākām ģimenēm tajā pašā baznīcā. Nevienu neinteresē, kas notiek viņas dvēselē, kad draudzes priekšnieka sieva māsu pulciņa sanāksmē ņemas kaunināt tās, kuras nemāk saglabāt ģimeni... Lieki teikt, ka ģimene drīz vien izjūk, un viņa paliek viena ar bērnu. Džeks par sīko neliekas zinis, un rauj dzīvē uz nebēdu. Un tad viņa satiek vīrieti, kurš viņu patiesi mīl. Caur šo mīlestību viņa ierauga, ka Dievs var dziedināt viņas salauzto dveseli, un dot jaunu iespēju, jo viņš vēlas viņu precēt ar visu bērnu. Skaisti! Tikai... jaunu attiecību sākšana tāpat ir grēks. Arī šķiršanās gadījumā, jo: kas atšķirtu precē, tas grēko. Vai tas nozīmē, ka šādam bērnam pēc tradīcijas nav izredžu uzaugt pilnā ģimenē, bet viņam visu mūžu jānes tēva grēks? Un, vai tiešām mātei visu atlikušo mūžu jādzīvo šaustot sevi zem sirdsapziņas pārmetumu pātagas, ka viņas bērnam jāaug bez tēva?!
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
26.04.2008 15:42
Tu jau šo situāciju iepriekš aprakstīji pilnīgākā veidā: ka viņi apprecējās tāpēc, ka gadījās bērns. Nevar izvērtēt un pateikt neko par situāciju, nezinot visus apstākļus. Ja abi salaulājās brīvprātīgi, bez viltus, bez piespiešanas, ja abiem bija apņemšanās būt uzticīgiem kā laimē, tā nelaimē, kā veselībā, tā slimībā, un abi laulājās tādēl, ka mīlēja viens otru - nevis tādēl, ka bērnu gaid\ija, nevis tādēl, ka vecāki uzspieda, nevis tādēļ, ka vajadzēja dzīvesvietu nokārtot, nevis tādēl, ka mantojums gaidāms - utt.utt. - un vēl - ja viņi salaulājās atbilstoši savas konfesijas prasībām Dieva priekšā - jā, ko Dievs savienojis, to cilvēkam nebūs šķirt. Bet tad arī rodas jautājums, vai tiešām iespējams tik drīz mīlestību pazaudēt. Tā kā labāk neteoretizē, bet, ja pašai kādi jautājumi, ej pie kompetentas personas. Te būs tikai uzskatu kaujas. Bet, ja tas neattiecas uz Tevi - tad - kā Jēzus teica: "Kāda tev daļa, kas ar šo būs? Tu ej un seko Man!"
Sarah
pievienojies: 02.04.2008
Komentāri: 24
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
26.04.2008 22:13
kri, neizliecies nu dumāka, kā esi. Tu lieliski saprati, ka šī situācija ir kā piemērs par tēmu. Tikpat labi mēs varam ņemt jebkuru sievieti, kura ir viena ar bērnu/iem, un vēlas veidot jaunu ģimeni, jo izredzes reanimēt attiecības ar bērnu tēvu līdzinās nullei ar garu mīnuss zīmi. Jautājums bija par jaunu attiecību veidošanu, un to, kādas izredzes bērnam, kura vecāki ir šķīrušies, augt pilnā ģimenē???! (Man šis jautājums ar katru dienu kļūst aktuālāks, tā kā nepārmet nu man deguna bāsanu, kur nevajag. Ja tev šajā lietā nav kompetenta viedokļa, tā i pasaki).
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
26.04.2008 23:04
Sarah, es tieši to vēlos pateikt - ka izdomāti piemēri NAV dzīve. Pat kādas paziņasm piemērs nav tas, kurā Tu pārzinātu visas peripetijas. Visas peripetijas Tu vari zināt tikai savā dzīvē, savā pieredzē. Un Tu vari izdomāt visvisādas situācijas - bet tās vienalga būs izdomātas, tajās nebūs ietverts tas, kā Dievs šīs situācijs risinātu patiesībā. Neviena filma, stāsts, seriāls nespēj ietvert to, kā Dievs rīkojas patiesā situācijā. Tāpēc šāda spriedelēšana ir neauglīga. Un nestāsti, ka kāda sieviete paliks vientuļā māte TIKAI tāpēc, ka Dievs neatzīst laulības šķiršanu. Viņa darīs to, ko atzīs par pareizu, kaut arī tādēļ nāktos samierināties ar kādu neērtību - trūkumu - ko citu. Ir labi, ka Sakramentu sadalē ir disciplīna. Bet nepielaišana pie Sakramentiem nenozīmē izslēgšanu no baznīcas. Baznīcā gaidīti ir arī šādi pāri, Baznīca izrāda viņiem lielu līdzjūtību un žēlsirdību, tā pieņem viņus garīgajā Komūnijā, un būs brīdis katra no viņiem dzīvē, kad arī Vissvētākais Sakraments viņiem netiks liegts. Nav ko tantēm pa kaktiem lūrēt, kurš pieņem Komūniju zem Maizes zīmēm, kurš ne. Katrs lai atbild par sevi, un Dievs no katra prasīs pēc tā, cik pats devis.
Sarah
pievienojies: 02.04.2008
Komentāri: 24
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
27.04.2008 18:59
Tā jau ir labāk. Nomierināji. Prieks, ka ir ļaudis, kas atzīst - cilvēks noteikumu dēļ nesēdēs tur, kur viņš jūtas slikti (tas būtu pretdabīgi un nežēlīgi), bet jebkurā gadījumā meklēs izeju. Un ar noteikumiem pieņemto tradīciju dēļ aizliegt viņam izmantot radušos iespeju mainīt situāciju ir vienkārši dumji.

Kas attiecas uz situācijām - mana pieredze rāda, ka cilvēks nespēj izdomāt situāciju, kādas nav. Līdz ar to - nav izdomātu situāciju. Ir tikai situācijas, kurās mēs daudz ko nezinām. Es varu pateikt tikai epizodi (šeit tāpat nevienu dzīvesstāstu ar visiem radurakstu mudžekļiem neizstāstīsi), kurā katrs klausītājs (lasītājs) saskatīs ko citu. Un spriedīs pēc sava saprastā (pārprastā!). Un tad nu man visiem, kas kaut ko būs pārpratuši, būs jātaisnojas.... nafig! Pārāk nogurdinošs un nerentabls pasākums. Nereti to piedzīvot nākas arī no brāļiem un māsām Kristū (un priesteriem arī daudz darba. Un savs viedoklis jau pirms dzirdējuši manu problēmu..). Tas vedina uz pārdomām: cik ļoti kāds no malas ir ieinteresēts manas dzīves problēmās... Varbūt labāk pieturēties pie laicīgiem draugiem? Viņu viedoklis ne vienmēr sakrīt ar manējo, taču viņi manas situācijas zina labāk kā mani tuvinieki, un viņi mani nenosoda, ja esmu ko sadarījusi šķērsām, kā to bieži vien nākas piedzīvot baznīcas vidē.

 
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
27.04.2008 20:35
vispār es priecātos, ja varētu ar Tevi paturpināt sarunu personīgi - caur e-pastu, piemēram. JaTu tam piekristu, tad uzraksti lūdzu redakcijai (adrese labā apakšējā stūrī), lai nosūta man Tavu e-pasta adresi.
Belvedera
pievienojies: 03.03.2008
Komentāri: 70
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
27.04.2008 22:44
Divas cacas satikās un brīnijās?...

Kā mums tā sanāk,? Visi slikti mēs labas? Mēs dialogā, mēs vienīgās saprotam, ciešam. Bet kas zina, varbūt beigās būs pavisam savādāk? Vai tiešām tikai gultasmeitas  vairs ir aktuālas katedrālē? Nu ja, galu galā, dominikāņu skola. Gaidīsim vasaru. Ar pārsteigumiem.
Mulders
pievienojies: 20.01.2005
Komentāri: 485
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 14:54
Sarah

Tā nu ir Pāvesta baznīcā! Lai izskatītos ārēji cienījama un "grēkus apkarojoša" tā ir gatava cilvēkus sūtīt ellē viņu sirdīs. Ja vien tu ārēji neuzvedies "nepieklājīgi" Pāvestam ir pie kājas ko tu savā galvā domā un cik daudz apgrēkojies sirdī, cik satriekts ir cilvēks!

RKB baznīcā, kur pat Dieva priesteriem ir aizliegts doties laulībā, nav brīnums, ka 6ā baušļa pārkāpums - tātad laulības šķiršana - ir otrs nepiedodamais grēks līdzās zaimiem pret Svēto Garu!

Pāvesta baznīca vārdos sakās esam Kristus baznīca, bet atšķirībā no Kristus, nepiedod 6ā baušļa pārkāpumu! Ja esi grēkojis, tad tev to nepiedos un tu vairs nevari Dieva priekšā būt tīrs ar atjaunotām attiecībām, ar jaunu iespēju visu sākt no gala, ar jaunu iespēju iedoties laulībā. Tev ir izvēle... vai nu pakārties, vai kaist kārībās, maxāt visu atlikušo mūžu par grēku, kuru Kristus jau ir atpircis. Pāvesta baznīcā tas, kurš reiz ir grēkojis šķiroties, vairs nevar šo grēku likt pie Kristus Kājām, atdot šo grēka nastu Kristum un tikt vaļā no šī grēk, šādam cilvēkam Pāvesta baznīcā šis grēka smagums ir jānes pašam un Priesteris, kurš pats nedodas laulībā, lai arī Pāvils gan atļauj gan stingri rekomendē tā darīt, tev nepasludināts šī grēka piedošanu!

Interesanti, vai arī pedofīliem Pāvests nepiedod un atstāj šo grēku mūžībā!

Bet mēs sakām - ejiet pie Kristus, atstāj viņam savu grēku, nožēlo, saņem piedošanu un topi brīva no laulības pārkāpēja vīra, jo Kristus atļauj šķirties no netikļiem un neticīgajiem un doties jaunā laulībā!

Ko Dievs savienojis, to cilvēkam nebūs šķirt, bet Dievs to gan var šķirt!
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 15:02
mīļo Mulder, Tu neko nezini par katolisko baznīcu, bet runā no saviem priekšstatiem par to! :) 
Toms Augustīns
pievienojies: 05.05.2007
Komentāri: 132
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 15:30
Belvedera, Jūsu pēdējais komentārs man nav saprotams, varbūt varat to paskaidrot sīkāk?
Mulders
pievienojies: 20.01.2005
Komentāri: 485
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 16:08
kri, vai Romas Katoļu baznīca laulā tos, kas reiz ir šķīrušies?
Mulders
pievienojies: 20.01.2005
Komentāri: 485
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 16:26
kri, lai nesanāk, ka tu mani nepatiesi apvaino, vai otrādi, es tiešām nelecu pāri savai galvai...

Šeit izvilkums no RKB katehisma (piedod ka angliski, jo LV katehismu nekad neaceros, kur tas dzīvo)

1650 Today there are numerous Catholics in many countries who have recourse to civil divorce and contract new civil unions. In fidelity to the words of Jesus Christ - "Whoever divorces his wife and marries another, commits adultery against her; and if she divorces her husband and marries another, she commits adultery"158 the Church maintains that a new union cannot be recognized as valid, if the first marriage was. If the divorced are remarried civilly, they find themselves in a situation that objectively contravenes God's law. Consequently, they cannot receive Eucharistic communion as long as this situation persists. For the same reason, they cannot exercise certain ecclesial responsibilities. Reconciliation through the sacrament of Penance can be granted only to those who have repented for having violated the sign of the covenant and of fidelity to Christ, and who are committed to living in complete continence.

---

Pirmkārt, interesanti, ka citēta ir tikai vienu rakstu vieta, un tiek ignorētas paralēlās, kuras tieši tai pašā kontextā pasaka Kristus paša doto izņēmumu, kad var precēties!

Šeit ir visas trīs vietas

Luk1 6:
18 Katrs, kas atlaiž savu sievu un apprecē citu, pārkāpj laulību, un tas, kas precē tādu, ko vīrs atlaidis, arī pārkāpj laulību.

Mat 5:32 Bet Es jums saku: ikviens, kas no savas sievas šķiras, izņemot netiklības gadījumu, tas viņu spiež laulību pārkāpt; un, ja kas atšķirtu precē, tas pārkāpj laulību.

Mark 10:11 Un Viņš tiem saka: "Ja kas no savas sievas šķiras un citu precē, tas laulību pārkāpj pret viņu. 12 Un, ja sieva no sava vīra šķiras un ar citu apprecējas, tā pārkāpj laulību."

Pie mums Luterāņiem ir pieņemts ņemt visus Rakstus vērā, kas par konkrētu tēmu izsakās, nevis tikai vienu - ērtāko savai mācībai! Katoļu Katehisms savu šo punktu pamato tikai Marka 10:11!
Taču par Lūkasa textu neko neizsakās, bet tas ir visskaidrākais, kurš pasaka, KAD tad tā šķiršanās ir bezdievīga un grēcīga - un tas ir VISI tie gadījumi, kad šķiršanās iemesls nav netiklība! Tātad pats Kristus atļauj šķirties (bet viņam ir Dievišķa autoritāte) netiklības dēļ!

Tālāk tu redzi pati savas baznīcas mācības textu - tur skaidri un gaiši pateikts - šķiršanās netiek piedota! Baznīca tevi exkomunicēs, ja tu šķirsies! Tātad šis ir nepiedodams Grēks Katoļu baznīcā! Pietam, tu pat vari nebūt vainīgs pie savas laulības izjukšanas... un vienalga RKB baznīca tevi exkomunicē, tātad faktiski (ja vien Pāvestam būtu Dieviška vara) RKB savos maldos cilvēkam aizcērt debesu valstības vārtus, kurus Kristus ir atvēris ikvienam, kas pie viņa iet!

Tātad, kuru vietu es nepareizi sapratu tavas baznīcas mācībā!

Vai tiešām RKB piedod 6ā baušļa pārkāpumu?
Belvedera
pievienojies: 03.03.2008
Komentāri: 70
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 19:48
Pārāk daudz vārdu te  katedrālē dažiem vajadzīgs, lai attaisnotu savu vai citu grēkus. Būtu labāk pieņemt sevi patiesībā, laboties un palīdzēt citiem nedarīt tās pašas kļūdas. Sabiedrība jau nekļūst ne laimīgāka, ne labāka, ne tīrāka, ja to pārstāv tādas Sarah, ja mēs viņas pārstāvam.
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 20:04
Mat 5:32 Bet Es jums saku: ikviens, kas no savas sievas šķiras, izņemot netiklības gadījumu, tas viņu spiež laulību pārkāpt; un, ja kas atšķirtu precē, tas pārkāpj laulību.

Saki, kas tur ir rakstīts? Ikviens, kas no sievas šķiras, spiež viņu pārkāpt laulību - t.i., uzņemas līdzdalību viņas grēkā. Ja viņš šķiras tādēl, ka sieva jau ir pārkāpusi lailību, viņam līdzdalības šai grēkā nav.

Un rakstīts ir skaidri un gaiši - kas atšķirtu precē, tas pārkāpj laulību.

Jā, es varbūt nesaprotu Tavu domu gājienu - Tu gribi teikt, ka, ja šķiras otra neuzticības dēļ, tad drīkst šķirties? Bet - tik un tā šis cilvēks ir šķirts. Laulības pārkāpšana nepadara laulību par nebijušu.

Baznīca laulību nešķir. Tā var konstatēt faktu, ka laulība nav bijusi derīga jau kopš tās noslēgšanas brīža. Bet vai tā piedod 6.baušļa pārkāpumu? Protams, ka nepiedod! Baznīca nepiedod nevienu grēku, visus grēkus piedod Dievs! Un Dievs piedod arī 6.baušļa pārkāpumu, tikai - lūk, ir zināma atšķirība starp piedošanu un grēka sekām. Teiksim tā: ja es nogalinātu cilvēku un to nožēlotu, Dievs varētu man piedot. Tomēr piedodams Viņš neuzceltu šo cilvēku no miroņiem. Šo zaudējumu šai saulē neatlīdzinās nekas. Ja es šķiros, Dievs var arī to man piedot. bet Viņš nevar padarīt šo šķiršanās faktu par nebijušu.  Es palieku šķirtene (ja vien tas, ko šķīru, bija laulība).  Ja es tagad gribu savu miesu pievienot pie kāda cita, tad sanāk laulības pārkāpšana. Dīvaini, bet Jēzus to paredzēja - ka šī laulības pārkāpšana visdrīzāk būs. Viņš zināja cilvēka dabu - ka tam būs ļoti grūti vienam izturēt. Zinu daudzas sievietes, kas spējušas vienas uzaudzināt labus bērnus. Tomēr - ne visas būs tik stipras. Un, kaut arī šī jaunā nesakramentālā laulība liedz pieņemt Jēzus Miesu un Asinis zem Maizes un Vīna zīmēm, šis pāris nav ekskomunicēts, izslēgts pilnībā no Baznīcas. Šis pāris vēl joprojām ir aicināts piedalīties kopīgā lūgšanā, Baznīcas dzīvē. Un saņemt garīgo Komūniju. Protams, ka viņi piedzīvo grūtības un skumjas sakarā ar to, ka nevar pieņemt Sakramentus.  Bet - visi mēs kaut kādā veidā maksājam par visu. Ja kādam liekas, ka netaisnīgi - tad lai atceras, ka ar šo dzīvi nekas nebeidzas, un pat šodiena ir tikai šodienas raižu vērta.
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 20:43
un ētiski, Mulder, būtu citēt izvilkumā visas daļas, kas attiecas uz doto tematu:

1649
 

Tomēr pastāv apstākļi, kuros laulāto kopdzīve dažādu iemeslu dēļ kļūst praktiski neiespējama. Tādos gadījumos Baznīca atļauj laulāto fizisku šķiršanu un kopdzīves pārtraukšanu. Dieva priekšā laulātie paliek vīrs un sieva, viņi nav brīvi, lai noslēgtu jaunu laulību. Tādos grūtos apstākļos, ja vien tas ir iespējams, izlīgšana ir vislabākais risinājums. Kristīgā kopiena ir aicināta šādiem cilvēkiem palīdzēt, lai tie dzīvotu kristīgu dzīvi uzticībā savām laulības saitēm, kas paliek nešķiramas. 

un

2386

Var gadīties, ka viens no laulātajiem draugiem kļūst par nevainīgu ar civilo likumu šķirtās laulības upuri. Šinī gadījumā morālais priekšraksts no viņa puses pārkāpts netiek. Pastāv liela atšķirība starp to laulāto draugu, kurš godprātīgi ir pūlējies palikt uzticīgs Laulības sakramentam un ir netaisnīgi pamests, un to, kurš savas smagās vainas dēļ iznīcina kanoniski spēkā esošo laulību.

1650
2384

Mūsdienās liels skaits katoļu daudzās valstīs saskaņā ar civillikumu ir šķīrušies un noslēguši jaunu civillaulību. Baznīca, būdama uzticīga Jēzus Kristus vārdiem ("Ja kas šķiras no savas sievas un citu precē, tas pārkāpj ar viņu laulību. Un ja sieva šķiras no sava vīra un iziet pie cita, viņa pārkāpj laulību": Mk 10, 11-12), turpina mācīt, ka nevar atzīt šo jauno savienību par spēkā esošu, ja pirmā laulība bijusi spēkā esoša. Ja šķīrušies uzsāk jaunu kopdzīvi civillaulībā, tad viņi atrodas tādā stāvoklī, kurā tie objektīvi pārkāpj Dieva likumu. Kopš tā brīža viņi vairs nevar pieņemt euharistisko Komūniju, kamēr šis stāvoklis saglabājas. Tā paša iemesla dēļ viņi nevar pildīt dažus atbildīgus amatus Baznīcas kopienā. Izlīgšanu Gandarīšanas sakramentā var piešķirt tikai tiem, kas nožēlo, ka grēkojuši pret Kristu, pārkāpjot Viņa derības un uzticības zīmi, un apņemas dzīvot pilnīgā atturībā.

1651


Par kristiešiem, kas dzīvo šādā stāvoklī un kas bieži saglabā ticību un vēlas kristīgi audzināt savus bērnus, priesteriem un visai kopienai pienācīgi jārūpējas, lai viņi neuzskatītu sevi par šķirtiem no Baznīcas, kuras dzīvē kā kristītie viņi var un viņiem ir jāpiedalās:



"Viņi galvenokārt tiks aicināti klausīties Dieva Vārdu, būt klāt Svētās Mises Upurī, būt neatlaidīgiem lūgšanā, palīdzēt žēlsirdības darbos, līdz ar kopienu cīnīties par taisnību, audzināt bērnus kristīgajā ticībā, garā un darbos praktizēt gandarīšanu, lai tādējādi ik dienas izlūgtu no Dieva žēlastību." [174]
kri
pievienojies: 15.01.2005
Komentāri: 401
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
28.04.2008 21:16
(atvainojos, 2386.punktam bija jābūt beigās, nevis vidū)
Sarah
pievienojies: 02.04.2008
Komentāri: 24
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
29.04.2008 21:18
kri: man jau arī tā laikās, ka kristīgai kopienai pēc idejas vajadzētu cilvēkiem palīdzēt....

Belveder!!! Sveicināta cacu un gultasmeitu diskusijā! Paldies, ka esi par mani tik augstās domās: visi slikti, mēs labas... Es ar visu savu pārgalvību nespētu ko tādu par sevi pateikt. Man vismaz pietiek dūšas atzīties un savus grēkus vārdā nosaukt, kamēr no tevis tā i neko konkrētu nav gadījies lasīt. Tavi izteikumi mudina domāt, ka esi tālu no reāla cilvēka ar miesu, asinīm, šaubām un dvēseles paššaustīšanas mokām. Uzvedies kā īstena Dievnama apkopēja - katru nešķīsto puteklīti aizmēzīsi šāviena attālumā no svētas vietas. Tev pašai ģimene ir?? Ja dzīvo nelaulības aicinājumā, tad kāpēc esi tāda īgņa?

Par šķiršanos jau reiz diskutējām citā sadaļā. Man tā arī netika skaidrs jautājums attiecībā uz šķirto ģimeņu bērniem - tad viņiem pēc baznīcas noteikumiem vairs "nespīd" augt pilnā ģimenē?! Labāk, lai māte par varītēm turas kopā ar vīrieti, kurš viņu gan fiziski, gan morāli pazemo (tak īstais tēvs!), nevis, lai mamma ir kopā ar cilvēku, kurš viņu mīl un ciena????
aleksis
pievienojies: 23.05.2006
Komentāri: 2
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
09.05.2008 03:39
Kri: Dīvaini, bet Jēzus to paredzēja - ka šī laulības pārkāpšana visdrīzāk būs. Viņš zināja cilvēka dabu - ka tam būs ļoti grūti vienam izturēt. Zinu daudzas sievietes, kas spējušas vienas uzaudzināt labus bērnus. Tomēr - ne visas būs tik stipras. Un, kaut arī šī jaunā nesakramentālā laulība liedz pieņemt Jēzus Miesu un Asinis zem Maizes un Vīna zīmēm, šis pāris nav ekskomunicēts, izslēgts pilnībā no Baznīcas.

========

Šāds Kri uzskats pirmajā brīdī šķiet pārliecinošs, tomēr tam ir vairākas problēmas.

(1) Manuprāt, šķirojot laulības "sakramentālās" un "nesakramentālās" mēs atkāpjamies no evaņgjēliju idejas raudzīties uz cilvēku attiecību būtību un aizslēpjamies aiz juridiskām formalitātēm. Agrīnajā kristiešu baznīcā nepastāvēja laulības sakraments (sk. http://www.newadvent.org/cathen/09707a.htm ). Par laulātiem cilvēkiem ir pamats uzskatīt tos, kuri kopdzīvi izveidojuši saskaņā ar konkrētajā sabiedrībā pastāvošajām normām. Tātad - arī tie, kuri pēc brīvas gribas un ar atbilstošu nodomu apprecas LR dzimtsarakstu nodaļā, manuprāt, ir laulāti saskaņā ar Jēzus mācību. Vai tad šādu laulību var šķirt? Vai nesanāk tā, ka katoļi piever acis uz cilvēku, kurš pamet dzimtsarakstu nodaļā pielaulātu partneri (kaut vai bez nopietna pamata un ar visiem bērniem) - un noslēdz nākamo laulību jau Baznīcā. Un tāds cilvēks sanāk no sakramentu viedokļa balts kā gulbis?

(2) Cilvēki mēdz arī kļūdīties - un ja mēs atzīstam cilvēka spēju atgriezties no saviem grēkiem un Dieva spēju viņam piedot, tad kādēļ nevarētu būt situācijas, kad cilvēks atrod iespēju izveidot gjimeni ar citu cilvēku. Jūs savā skaidrojumā rakstāt: "Zinu daudzas sievietes, kas spējušas vienas uzaudzināt labus bērnus. Tomēr - ne visas būs tik stipras." (No šejienes neviļus seko doma, ka vīra pamestai sievietei allaž būtu slavējami censties tālāk dzīvot vienai un pat nedomāt par jaunu gjimeni un attiecībām.). Protams, katra laulības šķiršana atstāj kaut kādu neizdzēšamu ievainojumu Dieva iecerētajā pasaules kārtībā. Bet vai tā allaž ir tik briesmīga, ka jāsalīdzina ar slepkavību? Un vai mēs principā izslēdzam domu par Dieva svētību arī atkārtotām attiecībām (pat ja tās notika pēc sakramentālas laulības šķiršanas).

(3) Daži gadījumi, kad Baznīca anulē laulības nav nemaz tik pārliecinoši - sk. Džozefa Kenedija un Šeilas Raučas laulības anulēšanas neskaidrības - http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1634956,00.html?cnn=yes . Vai sajukums, kas rodas reizēm anulējot laulības, un reizēm pēc tam anulējot pašu anulēšanas procesu, ir pūļu vērts? Es saprotu, ka dažos gadījumos cilvēki nestājas laulībā pilnīgi brīvprātīgi vai arī ir citi kanoniski šķēršļi. Bet reizumis laulības pasludināšana par nekad nebijušu rada šaubas par to, cik objektīvi var izvērtēt visus šos gadījumus.

Šo visu ņemot vērā, varbūt ir labāk domāt par to, ka cilvēku dzīvi nosaka reāla atbildība par saviem tuviniekiem un Dieva žēlastība, kas reizēm nav cilvēka prātam aptverama, kura izpaužas negaidītā veidā. Nevis tikai morāliski spriedumi par "pietiekami stiprām sievietēm" vai konkrētās laulības formālu atbilstību Kanonisko Tiesību kodeksa prasībām, kuras tomēr ir vēsturiski nosacītas, ne visiem laulātajiem skaidri saprotamas un Jēzus laikā bija pilnīgi nepazīstamas.
Aiko_Saule
pievienojies: 05.06.2005
Komentāri: 181
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
19.05.2008 15:31
Sarah

Vai tas nozīmē, ka šādam bērnam pēc tradīcijas nav izredžu uzaugt pilnā ģimenē, bet viņam visu mūžu jānes tēva grēks?

Bērns - nenes Tēva grēku, bet bērns cieš no Tēva grēka sekām. Bērns manto ciešanas - Tēva grēka sekas.
Ciešanas ir atkarīgas no grēka smaguma. Ja padarītais grēks nav nāvīgs - tad ciešanas arī nebūs nāvīgas.
Ja grēks ir nāvīgs - tad ciešanas nāvīgas.

Sarah - redzi Tu uzģenerē situāciju - un meklē uzģenerētai situācijai atrisinājumu, it kā situācija būtu tikai uzģenerēta, bet ĪSTENĪBĀ šāda situācija bieži ir sastopama Latviešu tautā un ne tikai.

Tu lieliski jūti - ka kaut kas nav pareizi - ka bērnam nevajadzētu būt tādam, kam jācieš.
Tad lūk - ĪSTENĪBĀ  - visa Tava uzģenerētā situācija ir šāda. Latviešu tautā daudzi nesasnieguši patieso GATAVĪBU laulībām - domā iedoties tajās, izpildot rituālu, un domā, ka nu ir salaulāti ne tikai SAVĀ REALITĀTĒ - bet arī ĪSTENĪBĀ. Savā realitātē jau var domāt un fantazēt cik grib - bet jautājums paliek par to ĪSTENĪBU. Vai - vecāki bija PATIESI nobrieduši laulībām - vai bija viens otram ĪSTIE ĪSTENĪBĀ - vai "JĀ" vārds bija patiess netikai savā REALITĀTĒ , bet arī ĪSTENĪBĀ ? Šis gadījums - izskatās manā realitātē šāds. Satikās divi - negatavi laulībām, pamiesojās pozitīvo jūtu uzplūdā neapzinoties ĪSTENĪBĀ savas rīcības sekas utt. Radās bērns - tā kā abi nav īstie - tad sadzīvot kopā nevar - jo neīstie dabiski nevar sadzīvot kopā - viņi kašķējas un plēšas un melo viens otram un melos slīkst paši nost. Protams dzimis bērns dabū nākt uz planēta Zemes - tādā divu būtņu nesagatavotā vidē - kur bērns sāk garīgi veidoties un augt - nelabvēlīga vide.
Vēl es gribētu atzīmēt - ka baznīcas tradīcija sakņojas pieredzē ar ĪSTENĪBU un Dievu. Baznīcas tradīcija pati par sevi neko nenosaka - ko ekskomunicēt ko nē - Baznīcas tradīcija signalizē - un atklāj, kas ir pareizais ceļš un kas ir nepareizais. Baznīcas pieredze - veido garīgo mantojumu - kas saglabājas tradīcijā. Garīgais mantojums ir informācija - kuru zinot - var zināt - kas ir pareizais dzīves veids un kas ir nepareizasi dzīves veids. Pareizais un nepareizais nav galvenais - bet cilvēkam pēc dabas piemērotākais bez ciešanām vai nepiemērotākais.  Dievs atklāj - kas meklē ātbildes uz jautājumiem, tie atradīs. Atbildes var atrast katehismā izskaidrotā mūsdienīgā veidā - ar laiku.
uldiss
pievienojies: 20.11.2007
Komentāri: 177
Re: Otra iespēja attiecību jautājumā
21.05.2008 11:41
Aiko, ja jau citēji Sarah jautājumu, tad varbūt pamēģini uz to atbildēt? Tradīcija u.c. lietas tā kā būtu zināmas, bet kāds ir risinājums minētajā situācijā, tā arī palika netbildēts. Jocīgi, ka cilvēki mēdz sniegt garus tekstus par to, kā būtu vajadzējis, bet tā arī neatbild uz konkrētu  jautājumu, ko darīt esošajā situācijā. Ko tas dod?
 
 Saraksts/Par un ap kristietību/Otra iespēja attiecību jautājumā