Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija
Forums
 Saraksts/Katolicisms/Vai Labajam Ganam bija kanclers, ģenerālvikārs vai padome???
 
elizabethe
pievienojies: 18.10.2010
Komentāri: 9
Vai Labajam Ganam bija kanclers, ģenerālvikārs vai padome???
21.10.2010 11:53
 

 

       Bīskapa amats katoļu Baznīcā nozīmē priesterības pilnību un darbojoties „in persona Christi”, kā otrs Kristus,  vislielākajā mērā ir arī Labais Gans, par kuru runā Kristus Jāņa evaņģēlijā. Nesen mēs bijām liecinieki Rīgas arhibīskapa Z.Stankeviča konsekrācijai, kuru daudzi, kam bija iespēja tur būt, atceras, kā īpašu dievkalpojumu ar spēcīgi jūtamu Svētā Gara klātbūtni.

Tā kā esmu muļķe visādos „protokolu” jautājumos, kuri tomēr ir un paliek cilvēku domāšanas produkts, kas bieži izceļas arī ar neloģiskumu un pat muļķību, patīkami pārsteidza tieši tas, ka nākamais bīskaps pats aicina uz savas konsekrācijas svinībām. Tieši tas lika pārdomāt bīskapa kalpojuma būtību: „Un, ja kas starp jums grib būt pirmais, tas lai ir visu kalps.  Jo arī Cilvēka Dēls nav nācis, lai Viņam kalpotu, bet lai pats kalpotu un Savu dzīvību atdotu par atpirkšanas maksu par daudziem."” (Mk 10, 44-45) No tālāk citētā redzēsim, ka bīskapam tiek pārmests tas, ka viņš uzdrošinājies būt pirmais, ko tad darīt ar Jēzu, kas tik daudzās lietās bija pirmais un daudzu laikabiedru acīs rīkojās absurdi un nepieņemami? Pret visiem „protokoliem” un noteikumiem? Garā un patiesībā?

 

  Tādēļ ārkārtīgi dīvaini likās daži atsevišķi  komentāri kādā kristīgajā portālā un arī pie kāda, pret priesteriem un baznīcu vērsta raksta laicīgā elektroniskajā medijā: -”Starp citu, šķiet, ka viņš ir pirmais bīskaps Baznīcas vēsturē, kas savā vārdā aicina uz konsekrāciju. Baznīcas likumos ir pieņemts, ka uz jauna bīskapa ordināciju aicina vai nu bīskapijas kanclers, vai ģenerālvikārs. Nekad bīskaps pats. Tā ir liela protokoliska kļūda.” Ārkārtīgi līdzīgs ir arī otrs, kas liecina par  vienu autorību: „[...]Un uzrakstījis vissmieklīgāko uzaicinājuma vēstuli uz savu bīskapa konsekrāciju, kāda redzēta katoļu baznīcā. [***] Baznīcā nākamais bīskaps NEKAD neaicina uz savu konsekrāciju. To dara vai nu diecēzes ģenerālvikārs vai kanclers, vai kāda padome. Tā viņš parāda savu nespēju prātīgi orientēties baznīcas likumos un līdz ar to arī adekvāti rīkoties. „

Šāda nostāja liecina par krampjainu pieķeršanos kaut kādiem protokoliem, ārējām formalitātēm, kuras, kā redzams, pati rakstītāja īsti labi nepārzina, bet šo rakstudarbu pozitīvais auglis ir tas, ka tie izraisīja pārdomas par  pirmā bīskapa Pētera konsekrāciju. Ko tad varam atrast Evaņģēlijos par Pētera iecelšanu amatā ar klātesošām padomēm, ģenerālvikāriem un kancleriem??? Pēc kāda protokola vadās Kristus, dodot Pēterim Baznīcas vadīšanas pilnvaru?

Un Es tev saku: tu esi Pēteris, un uz šās klints Es gribu celt Savu draudzi, un elles vārtiem to nebūs uzvarēt.” (Mt 16, 18) Pārlasot visu fragmentu, atradīsim, ka Jēzus ir kopā ar saviem mācekļiem, un šos pilnvarojuma vārdus nesaka pēc kāda protokola. Neilgi pirms šiem vārdiem Pēterim gan Viņš mācekļus brīdina: „Bet Jēzus uz tiem sacīja: "Pielūkojiet un sargaities no farizeju un saduķeju rauga."” (Mt 16, 6)

Kā izpaudīsies šī bīskapa kalpojuma būtība, vai tas būs tikai un vienīgi spožu Baznīcas uzvaru maratons, atklāj Jāņa evaņģēlijs: „Kad viņi azaidu bija turējuši, Jēzus saka Sīmanim Pēterim: "Sīmani, Jāņa dēls, vai tu Mani mīli vairāk nekā šie?" Tas Viņam saka: "Tiešām, Kungs, Tu zini, ka es Tevi mīlu!" Viņš saka tam: "Gani Manus jērus!" Vēl otru reizi Viņš tam saka: "Sīmani, Jāņa dēls, vai tu Mani mīli?" Tas Viņam saka: "Tiešām, Kungs, Tu zini, ka es Tevi mīlu!" Viņš saka tam: "Gani Manas avis!"  Trešo reizi Viņš tam saka: "Sīmani, Jāņa dēls, vai tu Mani mīli?" Pēteris noskuma, ka Viņš trešo reizi viņam sacīja: vai tu Mani mīli? - un sacīja Viņam: "Kungs, Tu zini visas lietas, Tu zini, ka es Tevi mīlu." Jēzus saka: "Gani Manas avis! Patiesi, patiesi Es tev saku: jauns būdams, tu pats jozies un gāji, kur gribēji. Kad tu būsi vecs, tu izstiepsi savas rokas un cits tevi jozīs un vedīs tevi, kur tu negribi."” (Jņ 21, 15-18) Pārlasot visu nodaļu, atkal redzēsim Jēzu mācekļu vidū, pie viekārša azaida, un atkal nekā...nekādas padomes, nekāda kanclera, ne ģenerālvikāra. Kungs prasa no nākamā Baznīcas vadītāja Pētera tikai un vienīgi mīlestību.

Daudzu Jēzus laikabiedru acīs, īpaši no farizeju vidus, Viņš darīja vienu „protokolisku”  kļūdu aiz otras: „Un rakstu mācītāji un farizeji, redzēdami, ka Viņš ēd kopā ar muitniekiem un grēciniekiem, sacīja Viņa mācekļiem: Kāpēc jūsu Mācītājs ēd un dzer kopā ar muitniekiem un grēciniekiem?” (Mk 2, 16) , atlaiž laulības pārkāpēju, kuru pēc „burta” vajadzēja  nomētāt ar akmeņiem: „Viņa atbildēja: "Neviens, Kungs!" Tad Jēzus sacīja: "Arī Es tevi nepazudinu; ej un negrēko vairs!" (Jņ 8, 11) u.c.

Tātad...mūsu jaunais bīskaps, līdzīgi Kristum, ir tikai  uzdrošinājies būt pirmais un viņa ielūgums pilnībā atbilst Evaņģēlija garam. Savukārt nepieķeršanās ārējām formalitātēm, lai cik tās būtu pierastas un kādās rietumvalstīs labi izkoptas, pierāda spēju rīkoties pēc būtības un adekvāti reaģēt uz visdažādākajām, arī „nestandarta” situācijām. Lūgsimies par bīskapu Zbigņevu, lai viņa Labā Gana kalpojums nes labus un bagātīgus augļus.

 

 

 

   

 

 
 
 Saraksts/Katolicisms/Vai Labajam Ganam bija kanclers, ģenerālvikārs vai padome???