Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija
Forums
 Saraksts/Par un ap kristietību/Vai tam vispār var būt attaisnojums
Komentāri:Iepriekšējie123Nākamie
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 00:48
Tomam Augustinam>un nevis es kompromitēju Tradic.bet tu visu KBteikdams ka Inkviz.bij kaS nOSODFAMS KAUT
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 00:48
Tomam Augustinam>un nevis es kompromitēju Tradic.bet tu visu KBteikdams ka Inkviz.bij kaS nOSODFAMS KAUT PAR
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 00:49
...PAr kripatiņu
Toms Augustīns
pievienojies: 05.05.2007
Komentāri: 132
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 08:40
Godājamais MVeide, lūdzu, nomierinieties tiktāl, ka spējat uzrakstīt salasāmu teikumu, citādi sarunu ar Jums uzskatu par bezjēdzīgu. Iespējams, Jums vajadzīga mediķa palīdzība, jo, spriežot pēc teksta, esat neadekvāti uzbudināts. Pēc tam varēsim runāt tālāk par to, ko inkvizīcija darīja pareizi un kur pieļāva neattaisnojamus, nekristīgus noziegumus - bieži vien pat ne reliģiskā fanātisma, bet mantkārības un politiskā izdevīguma dēļ. Vēlreiz atkārtoju - ar savu klaigāšanu par to, ka inkvizīcijā nekas ne par kripatiņu nebija nosodāms un ka to derētu ieviest arī šodien, Jūs kompromitējat gan katolisko tradicionālismu, gan katoļticību kopumā. Kad nomierināsities, lūdzu, atcerieties manu uzdoto jautājumu: kādu noziegumu izmeklēšanā būtu "pareizi un svētīgi" izmantot aizdomās turamā spīdzināšanu?
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 14:37
TE NU JūS KļūDIETIES šITO RAKSTOT BIJU tik mierīgs kā sen neesmu bijis-visa nopietnība!bet eh,nav ko nav jēga tapat turpinat!
Toms Augustīns
pievienojies: 05.05.2007
Komentāri: 132
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 17:14
Ļoti priecājos, ka esat mierīgs. Tad nu gaidu atbildi uz jautājumu. Vēl gribu painteresēties, vai arī kaķu un āžu tiesāšanu un sadedzināšanu par sakariem ar nešķīsto garu Jūs uzskatāt par "pareizu un svētīgu"? Diemžēl arī tādas lappuses ir bijušas inkvizīcijas vēsturē.
armanda
pievienojies: 20.06.2007
Komentāri: 63
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 22:11
Varbūt man kāds var atbildēt, kā baznīca tagad atmazgājas no šiem vēstures noziegumiem. Vai viņiem ir pilnīgs po.....???

Nekur un nekad neesmu dzirdējusi mūsdienu baznīcu vadītāju skaidrojumu vai VISMAZ publisku šo kļūdu atzīšanu.
Alexandro
pievienojies: 07.10.2007
Komentāri: 90
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 23:14
Nu  nezinu kā ir ar mūsu vadību, bet Vatikāns jau dažus gadus atpakaļ pāvesta Jāņa Pāvila II personībā atvainojās par Inkvizīciju. Vari palasīt šo te, kas pieejams Vatikāna saitā.

LETTER OF JOHN PAUL II
TO CARDINAL ROGER ETCHEGARAY
ON THE OCCASION OF THE PRESENTATION
OF THE  VOLUME "L'INQUISIZIONE"


Protams, nekas nevar attaisnot šādas darbības, tomēr būtu vērts atcerēties vēsturisko kontekstu un to, ka neskatoties uz visu, vairāku gadsimtu laikā no Inkvizīcijas cietuši tikai ap 3000. cilvēku. Gandrīz tas pats skaitlis, ko piedēvē Latvijas luterāņu veiktajai raganu dedzināšanai dažu gadsimtu laikā. Un vēl, esmu pārliecināts, ka mums, 20. gs. diez vai ir tiesības nosodīt mūsu senčus. Mums, ar komunistu veikto masveida cilvēku iznīcināšanu un ar nacisma zvērībām. Mums, kas esam šo režīmu atbalstošo (īpaši jau komunisma) auglis un pēcteči. Pat, ja to tā īsti neapzināmies.
armanda
pievienojies: 20.06.2007
Komentāri: 63
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 23:33
Alexandro, Tu labi raksti un man patīk Tavas domas, jo daudz kam par ko tu "piesienies" kb, esmu pati ar to saskārusies, gājusi cauri  un varētu teikt - ieļaunojusies.

Paldies par saita adresi, noteikti apskatīšos.

 
armanda
pievienojies: 20.06.2007
Komentāri: 63
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 23:40
. Un vēl, esmu pārliecināts, ka mums, 20. gs. diez vai ir tiesības nosodīt mūsu senčus. Mums, ar komunistu veikto masveida cilvēku iznīcināšanu un ar nacisma zvērībām. Mums, kas esam šo režīmu atbalstošo (īpaši jau komunisma) auglis un pēcteči. Pat, ja to tā īsti neapzināmies

Alexandro. Šis ir viens no jautājumiem, kas mani mulsina.

Ja šodienas cilvēks atklāti aizstāvētu vai piederētu nacistu vai komunistu apvienībām - viņu sodītu. Jo viņš savā būtībā ar savu piederību šīm oganizācijām apliecinātu, ka pieņem un akceptē viņu ideoloģiju un metodes, kādas tās pielietoja vēstures gaitā.

Vai ar piederību kb nav kas līdzīgs ?
Alexandro
pievienojies: 07.10.2007
Komentāri: 90
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 23:41
Gribēju vēl piebilst, ka visticamāk tie bija nevis 3000, bet 30 000 cilvēku, jo visā Baltijā no vajāšanām cieta ap 100 000.

lūk ko saka kādā zinātniskā pasākumā 

akadēmiķis Jānis Stradiņš. Referāts bija:

"Latvijas un Rīgas intelektuālā vēsture 16. gadsimtā: pamatmeti un pretrunas"

Rietumeiropas uztverē tālā un mīklainā Livonija bija vilkaču un raga nu zeme. Jāsaka, ka tieši 16. gs. otrajā pusē Eiropā izveidojās baismīgā raganu mānija, burvju un raganu dedzināšana, kas paradoksālā kārtā viduslaikiem bija mazāk raksturīga nekā 16. un 17. gs. Agrāk dedzināja reliģiskus ķecerus, nevis pārstāvjus no tautas, īpaši sievietes, kuras ap vainoja burvestībās. Uzskata, ka šo raganu histēriju izraisīja 16. gs. raksturīgā neziņa, nedrošība, postošie kari, epidēmijas, nemieri. Kad piemeklēja kārtējā nelaime, cilvēki domāja, ka to izraisa tumsas spēki, burvji, kas spēj dziedināt, nolādēt, burt, izraisīt vētras, karus, nomaitāt labību un lopus. Eiropā izplatījās viedoklis, ka noslēpumainajā Livonijā šādu burvju, raganu, vilkaču ir vairāk nekā citur, un tālaika zinātniskā literatūrā figurē piemēri iz Baltijas. Diemžēl gan Rīgas Domskolas skolo tāji, gan pirmais jaundibinātās (1631.) Rīgas akadēmiskās ģimnāzijas profesors Hermanis Samsons savu zinātnisko darbību lielā mērā veltīja demonoloģijai, nereti paužot tumsonīgus, kaut arī diemžēl laikmetam atbilstošus uzskatus. Šo jomu sīkāk analizējis prof. K. Straubergs. Starp citu, ar barbariskiem līdzekļiem vērsās pret tautas medicīnu, dažā ziņā – arī pret tradicionālām tautas ieražām (gan arī māņticībām, buram vārdiem utml.).
Alexandro
pievienojies: 07.10.2007
Komentāri: 90
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 23:44
 

Stradiņa adrese: http://www.lza.lv/ZV/zv002000.htm#7

Ko mēs varam pārmest senčiem, ja komunisms nav atvainojies par savām zvērībām. Baznīca gan. Kaut arī daudzreiz inkvizīcijas upuri bija ne jau Baznīcas cilvēku, bet politikas netīrais darbs. Kā zināms Valsts un Baznīca tikai salīdzinoši nesen ir šķirtas.
Beatrise
pievienojies: 15.01.2007
Komentāri: 96
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
05.11.2007 23:56
Armanda, 22:11 Tu arī labi raksti, tikai ko nozīmē Tavs saīsinājums po......??

Ja pofigisms, vai tiešām nevarēji uzrakstīt pilnu vārdu? Bet ja kas cits, arī nevajadzētu baidīties.

Tad citi jautājumi varbūt noskaidrotos paši no sevis.
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:00
NU lv MēROGA TAD JA U PIEDERīBA LUTERāņIEM JO šEIT VISPAR VIENIGIE KAS DEDZINāJA RAGANAS BIJ LUTERāņI!JO Līdz refor.šeit nav nevienas raganu pravas!tas gan tā!bet vienalga,nē tas nav salīdzinams ar nac.un PSRS!Tā BIJA TAISNīGA UN PATIESA Cīņā LAI KāDA!
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:03
tOMAM Augustīnam>Jau atb.tas bija uz jebkuru pravau un jebkuru gadijumu!
Alexandro
pievienojies: 07.10.2007
Komentāri: 90
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:04
MVeide

Vai arī Žannas d'Arkas gadījumā Inkvizīcijai bija taisnība?
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:10
nu augstak gan teicu ka mūsdienās gandrīz visos gadijumos būtu taisnība,bet atiecīgaja laikā unm siruācijā-Jā!UN IR STUULBI UN ÅBSURDI ATVAINOTIES!
Alexandro
pievienojies: 07.10.2007
Komentāri: 90
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:11
Tātad Jūs nepiekrītiet pāvestam JP II?
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:13
Nē UN GALīGI Nē,liekas jau augstāk rakstiju:3.sliktakais pāvests Baznīcas vēsturē-protams pēc,Jāņa 23 un Pāvila 6,un šis ir viens no labākajiem piemeriem-lai to teiktu!
Alexandro
pievienojies: 07.10.2007
Komentāri: 90
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:16
Aha, sapratu! Nu ja, Jums tuvāks sauklis: Lefevru par pāvestu! Man atliek tikai priecāties, ka Inkvizīcija vairs nepastāv. Tas Jums dod zināmu laiku līdz nāvei, lai.... labi, neaizraušos. Ar labunakti!
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:19
nu Lefebru par pāv.nekadi nevar jo viņs jau 16 g.kā mūžībā(stav mana viņa portrets pie sienas,goda vietā,lai gan blakus Benediktam 16),bet esmu gatavs ta drīzāk pievienoties tiem kas saka ka JP2 BIJA VISPAR ANTIPāVESTS,UN TOS 26 G.VISPāR BIJA "SEDE VACANTE"ir tādi kas ta apgalvo!
MVeide
pievienojies: 20.01.2007
Komentāri: 250
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:21
p.s:pardon nedaudz kļudijos:VE.lEFEBRS MūžīBA JAU VAIRāK Kā 17,5.G.-piedzima debesīm:25.03.1990
Toms Augustīns
pievienojies: 05.05.2007
Komentāri: 132
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:27
->armanda. Ir tomēr starpība starp organizācijām, kas pastāvējušas ilgā vēsturiskā posmā, un 20. gadsimtā dibinātajām totalitārajām kustībām. Ja mēs stingri gribētu nosodīt visus cilvēku uzskatus un rīcību gadsimtu gaitā, tad daudzu valstu pilsoņiem būtu jānoliedz sava zeme. Spānija, Lielbritānija, Francija, Itālija, Vācija - tās visas ir valstis, kuras pastāv ilgu laiku un savā vēsturē piedzīvojušas tumšus posmus - nežēlīgus valdniekus, asiņainus iekarojumus, kuros piedalījušies viņu senči, apspiešanu un pat verdzību. Vairākās Eiropas valstīs vēl šodien pastāv monarhija, un tronī sēž tuvāki vai tālāki pēcteči tiem cilvēkiem, kuri savulaik rīkojās mūsdienu izpratnē pilnīgi nepieņemami. Tomēr šo valstu pilsoņi lepojas ar labāko, kas viņu zemēs savulaik noticis, un analizē nosodāmo, lai tas vairs neatkārtotos. Starpība nav pārāk liela - laicīgi es piederu Latvijas valstij, bet garīgi mana valsts ir Romas Baznīca, kuras vēsturē bijuši gan izcili svētie un brīnišķīgi kristīgās dzīves paraugi, gan nosodāmi politikāņi un varmākas. Vai šādas vēstures dēļ man būtu jāatsakās no savas garīgās valsts un tās vēstures? Diez vai, bet šī vēsture jāmācās gan, lai to labāk izprastu un nākotnē izsargātos no liktenīgām kļūdām.

->Alexandro. Kad rakstāt par 3000 inkvizīcijas upuriem, būtu pareizi pieminēt, kura inkvizīcija ar to domāta - acīmredzot Romas inkvizīcija. Spānijas inkvizīcijas (kas tomēr nebija gluži laicīga organizācija, jo tajā darbojās lielākoties garīdznieki, kaut arī tā pakļāvās karalim, nevis Romai) upuru skaits mērāms miljonos.
Toms Augustīns
pievienojies: 05.05.2007
Komentāri: 132
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:30
->MVeide Vai tiešām sapratu pareizi - Jūs principā atbalstāt aizdomās turamo spīdzināšanu? Vai arī mūsdienās?
Smilgu Juris
pievienojies: 11.02.2005
Komentāri: 136
Re: Vai tam vispār var būt attaisnojums
06.11.2007 00:45
Tomam Augustīnam

Man šķiet, ka taisnība tomēr ir kaut kur pa vidu starp Jūsu un Jūsu oponenta (MVeides) rakstīto. Viņam es nevaru piekrist tāpēc, ka ikviena tiesa var pieļaut kļūdas un ļaunprātības (skat. neseno skandālu Latvijā), un arī Baznīcas tiesas no tā nav pasargātas. Skat., piem., arī jau minēto Sv. Žannas d'Arkas prāvu, kas bija politiski inspirēta.

Bet Jums es arī tā īsti nevaru piekrist. Vislielāko neizpratni izraisa, lūk, šī Jūsu frāze: “Dedzinātājs un krusta karotājs varēja būt arī ļoti ticīgs cilvēks, tikai ar pavisam greizu izpratni par Kristus mācību”. Manuprāt, šāda neselektīva pieeja liecina, pirmkārt, par ne sevišķi labām vēstures zināšanām, un otrkārt, aizskaŗ daudzus godājamus svētos – teiksim, inkvizitorus-mocekļus Sv. Pēteri no Veronas OP un Sv. Pēteri no Arbuesas, krusta kaŗu varoni Sv. Francijas Ludviķi utt.

Nākamā piebilde. Inkvizīcijas vispār bija trīs, savā starpā nekādi nesaistītas: 1) viduslaiku inkvizīcija, 2) spāņu inkvizīcija, 3) pontifikālā inkvizīcija. Par kuŗu vispār te ir runa?

Par spīdzināšanu. Jā, nu nekāda labā lieta tā nav. Taču toreiz to piemēroja laicīgo tiesu vairākums, un sabiedrības apziņā neviens to neuzskatīja par kaut ko nenormālu. Mums šodien šķiet normāli, ka izmeklētājs vai prokurors uzdod apsūdzētajam asus un negaidītus jautājumus, bet pēc 300 gadiem varbūt par to šausmināsies tāpat, kā mēs šausmināmies par spīdzināšanu.

Nākamais. Pretēji tam, ko saka protestantu, masoņu un komunistu propaganda, nāvessodu jebkuŗa veida inkvizīcijas tiesas piesprieda samērā reti. Pamatā, ja personu atzina par vainīgu, tad sodi bija apmēram šādi: noskaitīt 100 “Tēvs mūsu” un “Esi sveicināta”, vai nākamās desmit svētdienas nākt uz baznīcu publiski nožēlot savu pārkāpumu. Tā tika sodīts, piemēram, Sv. Terēzes no Avilas vectēvs, kuŗš pats bija no kristītajiem jūdiem. Bet lūk, kas patiešām inkvizīcijas tiesās bija ļoti pozitīvs: nodrošinot personai tiesības uz tiesas procesu, tas daudzus prezumētos herētiķus paglāba no pūļa izrēķināšanās.

Nākamais. Pāvests Jānis Pāvils II nav “atvainojies par inkvizīciju”. Domāju, ka tam, kas to saka, būtu vēlreiz jāpārlasa pirmavots un pašam jāatvainojas par pārējo maldināšanu. Jānis Pāvils II ir paudis nožēlu par inkvizīcijas pieļautajām kļūdām un ļaunprātībām, nevis par institūciju kā tādu.

Un visbeidzot, viens jautājums it sevišķi šeit esošajiem priesteŗiem. Jums, protams, ir labi pazīstams tāds dižs dominikāņu ordeņa loceklis, inkvizitors, rakstnieks un bīskaps – Bernardo Gui. Vai jūs, lūdzu, nevarētu sniegt statistisku pārskatu, cik viņa taisītajos spriedumos cilvēki tika attaisnoti un cik notiesātajiem kādi soda veidi piespriesti?
Komentāri:Iepriekšējie123Nākamie
 Saraksts/Par un ap kristietību/Vai tam vispār var būt attaisnojums