Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija

Palasīsim...  Raksti

Par masu mediju lomu un uzdevumiem Baznīcā
11.06.2011 pl. 09:25

S.Zustere

Saldū notikušajā Liepājas diecēzes priesteru sapulcē, pēc bīskapa V. Lapeļa uzaicinājuma piedalījās "Katoļu Baznīcas vēstnesis" redaktore, Katoļu Informācijas centra vadītāja Dr. theol. Ingrīda Puce, kura klātesošajiem pastāstīja par mūsdienu masu mediju lomu un uzdevumiem Baznīcā.

Ingrīda Puce ir studējusi Ļubļinas Katoļu universitātē Teoloģijas fakultātē Pastorālās teoloģijas nodaļā ar virzību Mediju izglītībā, kur ieguvusi doktora grādu.

Konferencē I. Puce garīdzniekus iepazīstināja ar vairākiem jautājumiem par mūsdienu masu mediju lomu un uzdevumiem Baznīcā. Izklāstot jautājumu par masu medijiem mūsdienu sabiedrībā, lektore atzīmēja, ka mūsdienās masu medijiem ir liela ietekme uz sabiedriskās domas veidošanos. Protams, pirmajā vietā ir ģimene un tuvākie draugi, bet ņemot vērā to, cik daudzās ģimenēs vecāku autoritāte ir sašķobījusies, masu mediju ietekme palielinās. Jau Pijs XII 1957. gadā atzina, ka masu mediji ir „laika zīme”, tā ir dāvana, nevis draudi. Baznīca saskata masu medijos labu instrumentu, ar kura palīdzību sludināt Labo Vēsti. Masu mediju funkcijas pēc ASV komunikāciju jomas pētnieka McOuil domām ir:

1) informēt par norisēm pasaulē (informācijas aprite ar plašsaziņas līdzekļu palīdzību arī Baznīcā veicina kopienu, sadraudzību starp ticīgajiem);

2) izskaidrot informācijas nozīmi, socializēt (nepieciešams skaidrot to, kas notiek Baznīcā, kāda dziļāka teoloģiska un cilvēkam būtiska nozīme slēpjas aiz katras zīmes, žesta);

3) nodot tradīcijas;

4) izklaidēt;

5) mobilizēt.

"Katoļu Baznīcas Vēstnesis" redaktore klātesošajiem akcentēja, kāpēc ir ļoti svarīgi sadarboties ar masu medijiem. Jau pāvests Jānis Pāvils II aicināja Baznīcas cilvēkus iesaistīties masu mediju darbā, jo sludinot Evaņģēliju – tas kļūst par masu mediju satura daļu un ņem dalību sabiedriskās domas veidošanā. "Aetatis novae" (Jaunie laiki) masu mediju uzdevumi ir definēti šādi:

1) kalpot cilvēkam – rūpēties par integrētu cilvēka personības attīstību, kur viņš tiek respektēts arī kā reliģiska būtne;

2) kalpot Baznīcas dialogam ar pasauli, Labo Vēsti nepieciešams sludināt, piemērojoties lokālajai kultūrai un attiecīgajam laikmetam (un šis ir mediju laikmets);

3) celt cilvēku kopienu un veicināt sociālo attīstību;

4) kalpot Baznīcas kopienai un jaunajai evaņģelizācijai.

I. Puce uzsvēra, ka veidojot šo sadarbību, Baznīcai ir vairāki izaicinājumi. Tā kā Baznīcai ir raksturīga rituāla komunikācija, daudzi vissvarīgākie notikumi no žurnālistikas viedokļa atkārtojas (piemēram, Lieldienas, Ziemassvētki, Aglona svētki – ik gadu), savukārt masu mediji notikuma atspoguļošanas vērtīgumu vērtē saskaņā ar šādiem kritērijiem:

IETEKME - cik liela ir notikuma ietekme uz lasītāja, klausītāja dzīvi;

SAVLAICĪGUMS – cik nesen notikums noticis;

ĢEOGRĀFISKS TUVUMS – cik tuvu lasītāja dzīves vietai;

PROMINENCE – vai tajā ir iesaistīts kāds sabiedrībā pazīstams vai augsta amata cilvēks;

NOVITĀTE – vai tas ir kaut kas nebijis, pilnīgi jauns;

KONFLIKTS – vienmēr piesaista tās ziņas, kur ir kāds konflikts;

EMOCIJAS - atspoguļojot Baznīcas notikumus, jāmeklē kaut kāds jauns griezums, skatījums, varbūt programmā jāiekļauj kāds nebijis elements u. tml.

Ir jāpārvar šie izaicinājumi:

Reliģiskā tematika: Pirmkārt, žurnālisti līdzīgi kā liela sabiedrības daļa ir neizglītoti reliģijas jautājumos un nav spējīgi uzdot dziļus jautājumus; viņiem jāpalīdz un jārunā tādā valodā, kas ir saprotama, jāskaidro; Otrkārt, priesteriem ir tendence runāt par ļoti teoloģiskām tēmām, kas vienkāršam cilvēkam ir par sarežģītu, nav saistītas ar viņa ikdienas pieredzi un tādēļ komunikācija pēc būtības nenotiek. Nepieciešams vēstījumu sasaistīt ar cilvēku ikdienas dzīves pieredzi.

Baznīcā ir daudz simbolisku darbību – jāskaidro, ko tas nozīmē, kāpēc tas jādara, lai tie nebūtu tikai tukši rituāli, bet caur tiem notiktu komunikācija ar Dievu.

Teoloģijas doktore arī akcentēja galvenos principus sadarbības veidošanā:

Preses relīze (informācija masu medijiem) par aktualitātēm draudzē sagatavota saistošā veidā pēc profesionāliem principiem; pie katras draudzes jāsagatavo kāds lajs, kas nepieciešamības gadījumā var sagatavot šādu informāciju;

Intervija – sniegt intervijas vietējiem masu medijiem;

Sagatavot savus rakstus par tēmām, par kurām sabiedrībā notiek diskusijas – iesaistīties tajās, paužot Baznīcas viedokli;

Īstenot pastorālo darbu interneta vidē, blogojot, rakstot garīgas pārdomas katras dienas Svēto Rakstu lasījumiem;

Veidot sadraudzību ar žurnālistiem – tā paver sadarbības iespējas citiem interesantiem projektiem.

"Vatikāna radio", Liepāja