Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija

Kas notiek?  Citur Latvijā

Somu sakrālās arhitektūras izstāde
14.12.2006 pl. 08:30

No 8. līdz 23. decembrim Rīgā, Dekoratīvi Lietišķās mākslas muzejā, ir apskatāma Somu sakrālās arhitektūras izstāde „Sakrālā vieta”, kur izstādītas no vairāk kā 200 garīgajām celtnēm divpadsmit ievērojamākās modernās arhitektūras jomā.

Lielformāta fotogrāfijas izvietotas senajās sv. Jura baznīcas telpās, kas tagad kalpo par muzeja izstādu zāli. Seno lūgšanu izstarotais miers pārņem skatītāju veroties metos un gatavo, realizēto darbu attēlos.

Šajos dievnamos jūtami trīs konsekventi ievēroti principi:

Gaisma – šķiet netipiski Somu klimatam, kur saules ir jūtami maz. Logu ailes atstātas telpā kā gaismas ceļš no jumta kores, radot katakombu lūgšanu telpas iespaidu arhitektūrā.

Dabas resursi – koks, ūdens un klints, ko visspilgtāk pauž Tempeliankio baznīca. Baznīca, kas ir iegrimusi granīta klintī, atstājot virs zemes tik jumta stikloto virsmu. Šī brāļu arhitektu Timo un Tuomo Somalaineni (tulkojumā – somi) apvienojusi sevī Lurdas Dievmātes Grotu, ar plūstošo avotiņu urgām pār sienu, maigo sveču liesmām un savdabīgo baznīcas jumta segumu. Pateicoties akustikai, kļuvusi par vienu no labākajām Helsinku koncertzālēm.

Kā trešais lielais valis uz ko balstās Somu arhitekti ir Krusts – tam baznīcās rasta centrālā vieta, iekšā vai ārpus tās, iekļaujot krustu caur stikloto altāra sienu presbitērijā – altāra daļā. Kā pastāstīja muzeja sabiedrisko attiecību speciāliste Agrita Pore, liekas, ka pēc redzētā, baznīcu izskatam un tās izstarotajai aurai, nebūs pievērsta tik liela uzmanība, kā atturīgajā un savu ticību uz āru neizpaudošajā Somijā.

Portāla "Katedrāle" āpmeklētājus ar izstādi tuvāk  palūdzu iepazīstināt šīs izstādes kuratorei Veltai Raudzepai:

- Kāpēc adventā tiek izrādīta Somu sakrālā arhitektūra? Vai veidojot izstādi ir bijusi doma, lai skatītājs apstātos un ielūkotos ne tikai šajos dievnamos, bet arī katrs savā sirdsapziņā?

Izstādes organizatori, kas patiesībā ir Somijas Arhitektūras muzejs ir ļoti priecīgi, ka tieši Adventa laikā šo izstādi var parādīt. Izstāde ir ceļojošā izstāde, kas ceļo pa pasauli jau vairākus gadus un aizsākusies ir Tokijā. Arī pēc japāņu lielas ieinteresētības Somu arhitektūras muzejs šo izstādi ir veidojis no viena autora Jārī Jetsenena fotogrāfijām. Veidota ar zināmu autora dvēseles stāvokli pret šīm ēkām.

Izstādē ir redzamas divpadsmit baznīcas, starp kurām ir arī kapelas. Man šķiet Latvijas skatītājiem šī izstāde un, protams, arī arhitektiem, ir ļoti nozīmīga tieši no tā viedokļa redzot kāda attieksme ir Somijas arhitektiem pret sakrālo celtni un tām iespējām, kas ir Somijā.

Te man gan ir jāatzīmē, ka tieši baznīcas Somijā ir tās bagātās iestādes, kas dod šo pasūtījumu arhitektam. Mēs nevaram nepamanīt, ka viņi lieliski izjūt šo telpu, kur daudz ir izmantoti dabas materiāli, koks, dažādas formas asociējas ar zināmu simboliku, neapšaubāmi visās celtnēs ir krusts, samērā maz redzamas ir altārgleznas vai altārtekstīlijas. Galvenā simbolika šeit ir caur krustu, caur saistību ar dabu, ūdens izmantos kā papildelements dabā, daba daudzās baznīcās ienāk un gaisma.

Pašu un citvalstu arhitekti ir teikuši, ka te gandrīz pašas labākās Somijas baznīcas ir iekļautas ar šīm divpadsmit ēkām, tajā skaitā Alvara Alto un Ērika Brikmana devums. Paralēli izstādē noskaņu veido filma, video sižets, kurā ir attēlotas trīs būtiskas lietas, kas ir saistītas ar šo sakrālo telpu, tas ir: kristības, kāzas un bēres.

Es domāju, ka šī izstāde rosinās ne tikai arhitektus, bet arī skatītājus Adventa laikā! Un prieks bija dzirdēt, ka arhibīskaps Jānis Vanags ļoti atzinīgi novērtēja atklāšanā šo izstādi.

- Kura no baznīcām Jums pašai ir vistuvāk sirdij?

Man patīk Alvara Alto trīs krustu baznīca, kas atrodas Imatrā, celta no 1955. līdz 58. gadam. Viņa ir ļoti arhitektoniski veiksmīgi risināta. Izmantojis gaismas elementus un vitrāžu, kas dod gaismu noteiktā laikā. Gaisma uz šiem trim krustiem, kas atrodas altārī, iespīd pulksten vienpadsmitos, kad mācītājs beidz savu sprediķi. Savukārt vitrāža, kurā ir attēlots ērkšķu vainags, atspoguļojas grīdā, pēcpusdienā pulksten sešos, simboliski tajā laikā, kad Kristus mira Golgātas kalnā pie krusta. Tas man liekas ir ļoti interesanti, ka arhitekti ir centušies iedziļināties konkrētos notikumos.

Un, protams, man arī patīk pati pēdējā baznīca, kas celta 2005. gadā, kurai ir izmantota apgāztas laivas forma. Ir zināms, ka daudzos apbedījumos, piemēram, Vikingu apbedījumos laivās tika apbedīti cilvēki, tā kā tas ir simbols vairākās nozīmēs.

- Ko Jūs novēlētu skatītājiem, kuri atnāks un mēģinās paņemt sev kaut ko gaišu šai Adventa laikā līdzi?

Novēlu, lai šī izstāde iepriecinātu un, lai katrs te atrastu kaut ko savai dvēselei noderīgu šai adventa laikā.

Diakons Andris Vasiļevskis

• Attēlu galerija •
(uzklikšķiniet, lai palielinātu)