Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija

Kas notiek?  Kurzemē

"Dzintars" rekolekcijas: mūsdienu eiropietim Dieva baušļi ir neērta tēma
06.03.2010 pl. 13:12

Liepājas Sv. Dominika klosterī LKSAA "Dzintars" Liepājas vienībai notika Gavēņa laika rekolekcijas. Rekolekcijas tēma bija desmit Dieva baušļi un tās vadīja Liepājas vienības kapelāns, dominikāņu tēvs Oskars Jabloņskis.

Vispirms tēvs Oskars atzīmēja, ka mūsdienu eiropietim Dieva baušļi ir neērta tēma. Visi zina, ka ir vajadzīgas vispārpieņemtas normas, kas regulētu cilvēku attiecības, tomēr ne visi ir vienis prāts, ka visu morālo likumu var ietvert desmit punktos. Globalizācijas procesā cilvēki ir spiesti sadarboties un sarunāties ar cilvēkiem, kuriem ir cita reliģija vai pasaules uzskats. Ir manāma arī patērētāju mentalitāte, saskaņā ar kuru, daudzi jūtas pilnvaroti brīvi izvēlēties arī morālās nostājas, uzskatot tās par sava veida „preci.” Samērā maz ir cilvēku, kas pakļautos baušļiem, ja vienīgais tam pamatojums būtu izteikts vārdos: „Jo tā saka Dieva Vārds, jo tā saka Baznīca, jo tā dzīvoja mūsu senči.” Daudzi cilvēki cenšas atrast tādas universālas normas, kuras var paskaidrot tikai ar prātu, nepiesaucot dievišķo Atklāsmi. Priesteris uzsvēra, ka sekas tādai pieejai ir tādas, ka daudzās Eiropas valstīs vispār nav mācīts par Dieva baušļiem.

Lai varētu saprast, kas ir Dieva baušļi, nepieciešams palūkoties, ko pati jūdu tradīcija stāsta par likumu. Vispirms jāpamana, ka ebreju terminā – Tora, tulkojums, kuru izprotams kā likums, nav adekvāts. Likums ir jēdziens, kas normalizē uzvedības principu, toties ebreju Tora nevis normalizē, bet rada jaunu tautu, Dievam izvēlēto tautu. Piecdesmit dienas pēc iziešanas no Ēģiptes, aizbēgušie vergi ir tikai tāda cilvēku kopa, kas ik pa brīdim saceļas pret vadoņiem. Viņi nav spējīgi pārvarēt ceļa grūtības un ieņemt Apsolīto zemi. Dievs dod viņiem instrukciju viņu ceļā uz Apsolīto zemi. Vārds Tora visdrīzāk cēlās no diviem darbības vārdiem: harah – nozīmē „ieņemt bērnu” vai arī jarah – tas nozīmē „uzvilkt un palaist.” Pirmais no jēdzieniem norāda uz Toru kā uz spēku, kas ieņem un dzemdē Izraēli, bet otrs salīdzina to ar loku, no kura izšauts Izraēlis sasniedz savu mērķi. Kapelāns uzsvēra, ka tādējādi likuma ievērošana nav cena, kuru jāmaksā par Dieva labvēlību, bet ir Dieva žēlsirdības izpausme.

Talmudā varam atrast interesantu skaidrojumu par Dieva likumu, kas iegravēts plāksnēs, kuru vajag saprast kā brīvības likumu. Tora nav tikai dekalogs, bet arī daudzi citi baušļi. Kopumā ap 613, 365 - aizliegumi, t.i. tik, cik dienu gadā, jo likums jāievēro vienmēr, 248 – pavēles, t.i. tik, cik seno laiku anatomijā saskatīja cilvēka ķermeņa daļas, jo likums jāievēro ar visu sevi.

Tālāk sekoja dzintariešu diskusija par šo un pašreizējām Latvijā sabiedriski aktuālām problēmām.

Rekolekciju noslēgumā Liepājas vienības biedri kopīgi vienojās tikties 13. martā, lai iepazītos ar 14 svēto personām izpalīdzētājiem.

S.Zustere,
"Vatikāna radio", Liepāja