Kunga parādīšanās, grieķu valodā saukta par Epifania, nozīmē Dieva atklāšanos cilvēka veidolā. Svinot Kunga parādīšanās svētkus, Rietumu liturģijā uzsvars tiek likts uz Trīs ķēniņiem. Austrumu gudro, kurus pie Jēzus atveda zvaigzne, paklanīšanās norāda, ka Kristus piedzimšana ir aizkustinājusi visu pasauli (zvaigzni, tātad arī kosmosu). Pie Viņa ierodas pagāni (gudrie), lai atdotu godu Dievam. Šis notikums norāda, ka ir iespējams iepazīt Dievu, ja meklē patiesību par pasauli un cilvēku. Tie ir vieni no vissenākajiem kristīgajiem svētkiem - Austrumos tos svinēja jau 3. gadsimtā. Apmēram simts gadus vēlāk šos svētkus sāka svinēt arī Rietumos, kur tie tika atzīmēti kā Triju Ķēniņu diena. Šajos svētkos Baznīca vāc ziedojumus misiju darbam. Gudrie, kas ieradās pie Jēzus, sniedza dāvanas. Saskaņā ar tradīciju tās bija: zelts - karaliskā goda simbols; vīraks - priesteriskās cieņas simbols, un mirres - simbols tam, ka piepildījušies mesiāniskie pravietojumi, kā arī norāde uz Pestītāja nāvi. Vienlaikus tās apliecināja ticību Kristum kā patiesam cilvēkam (mirres), patiesam Dievam (vīraks) un Karalim (zelts). Ar Kunga parādīšanās svētkiem tiek saistīta krīta, vīraka un ūdens svētīšanas tradīcija. Ar svētītu krītu uz dzīvokļa durvīm tiek uzrakstīti burti K+M+B, kā arī gads. Šie burti tiek skaidroti kā trīs ķēniņu iniciāļi. Viduslaikos tos lasīja citādāk. Uzraksts «C+M+B» (Kaspers latīniski tiek rakstīts kā C) pauda svētību: Lai Kristus svētī Tavu namu! (Christus mansionem benedicat!) Māju un dzīvokļu durvju svētīšanas tradīcija nozīmē ģimenes apņēmību uzņemt Kristu savās mājās visa gada garumā. Nav daudz vēsturisku liecību par to, kas bija šie trīs ķēniņi, bet ir daudz leģendu un spekulāciju. Tautas tradīcija, ņemot vērā dāvanu skaitu, uzskata, ka tie bija trīs ķēniņi. Tikai VI gadsimta tradīcijā sāka runāt par to, ka tie bija ķēniņi, savukārt par Kasperu, Melhioru un Baltazaru tos sāka dēvēt vēl pēc 300 gadiem. Lūgšana: Kungs, Jēzu Kristu, Tevi trīs Gudrie atrada mājā kā Bērnu un atdeva godu. Tu augi Nācaretē līdzās Marijai un Jāzepam, svētdari arī mūsu mājas ar savu klātbūtni. Lai tajās valda Tava mīlestība, labestība un šķīstība. Lai mēs visi veidojam Baznīcas kopienu, kas šajās mājās teic un slavē Tevi. Lai šie simboli, ar kuriem apzīmējam mājokļa durvis, atgādina mums un visiem, kas apmeklēs mūs, ka esam Baznīcas kopiena un sekojot ticības zvaigznei, vēlamies iet uz tikšanos ar Tevi mūsu Tēva mājās, kurš vienībā ar Svēto Garu dzīvo un valdi mūžu mūžos. Āmen. Vēstnesītis.lv / Katedrāle.lv |