Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija

Palasīsim...  Raksti

"Miera karaliene". Nota par Medžugorjes garīgo pieredzi
19.09.2024 pl. 20:33

Šodien, 19. septembrī, plkst.11.30 pēc Romas laika tika publicēts Ticības Mācības dikastērijas dokuments "Miera Karaliene", kas ir nota par Medžugorjes garīgo pieredzi. Dokuments sastāv no ievada, Medžugorjes garīgo augļu apraksta, tad seko ziņojums par galvenajiem aspektiem, kurā aplūko titulu, ar kuru sevi dēvē Marija - Miera Karaliene, kā arī par to kas ir miera avots, un tālāķ apskata arī kristocentrisko vēstījumu aspektu, Svētā Gara darbību, aicinājumu un atgriešanos liecības, lūgšanu, Sv. Mises vietu garīgajā pieredzē un citus aspektus. Beigās seko secinājumi, kuros ir teikts, ka visi "apkopotie elementi ļauj mums uzskatīt, ka ir izpildīti nosacījumi Nihil obstat (nekas nav pret) lēmuma pieņemšanai.

Mostāras - Duvno diecēzes bīskaps izdos attiecīgu dekrētu. Apustuliskajam vizitātoram ar īpašu atbildību par Medžugorjes draudzi, kurš turpinās pildīt viņam uzticētās funkcijas, būs pienākums pārbaudīt, vai šī Nota ir pievienota katrai publikācija, kurā ir šie vēstījumi, kā ievads". Taču "pārdomāti ņemot vērā to, kas notiek viņa teritorijā, katrs diecēzes bīskaps patur tiesības lemt par šo jautājumu. (...) Viņiem ir brīvība un vara pieņemt apdomīgus lēmumus, kurus viņi uzskata par nepieciešamiem Dieva tautas labā".

Priekšvārds

1 Ir pienācis laiks noslēgt garo un sarežģīto stāstu par Medžugorjes garīgo fenomenu. Tas ir stāsts, kurā ir bijuši atšķirīgi viedokļi no bīskapu, teologu, komisiju un analītiķu puses.

Šajā piezīmē paustie secinājumi ir izklāstīti kontekstā ar spēkā esošajiem prakses standartiem par iespējamo pārdabisko parādību atpazīšanu (Ticības doktrīnas dikastērija, 2024. gada 17. maijs; turpmāk tekstā saīsināti - standarti). Līdz ar to analītiskā perspektīva ir diezgan atšķirīga no iepriekšējos pētījumos izmantotās.

Jau pašā sākumā ir svarīgi paskaidrot, ka šajā piezīmē ietvertie secinājumi nenozīmē spriedumu par iespējamo vizionāru morālo dzīvi. No otras puses, ir jāpatur prātā, ka tad, kad tiek atzīta Gara darbība Dieva tautas labā kādas garīgās pieredzes „centrā” no tās pirmsākumiem līdz pat mūsdienām, harizmātiskajām dāvanām (gratiae gratis datae), kas ar to var būt saistītas, nav obligāti nepieciešama iesaistīto personu morāla pilnība, lai tās varētu darboties.

2 Lai gan ar šo garīgo pieredzi saistīto vēstījumu kopumā mēs atrodam daudz pozitīvu elementu, kas palīdz mums izprast Evaņģēlija aicinājumu, daži vēstījumi, pēc dažu domām, saturētu pretrunas vai būtu saistīti ar iespējamo vizionāru vai citu personu vēlmēm vai interesēm. Nevar izslēgt, ka tas varētu būt noticis dažu vēstījumu gadījumā, un šis fakts mums atgādina to, kas teikts šīs dikasterijas normās: ka šādas parādības "dažkārt šķiet saistītas ar neskaidru cilvēcisku pieredzi, teoloģiski neprecīziem izteicieniem vai ne pilnīgi likumīgām interesēm" (Normas, Nr. 14). Tas neizslēdz iespēju, ka ir iespējamas "zināmas dabiskas izcelsmes kļūdas, kas izriet nevis no ļauna nodoma, bet gan no subjektīvas parādības uztveres" (turpat, 15. panta 2°). Kā piemēru šādai neprecīzai un galu galā teoloģiski nepareizai mistiskai valodai var minēt - starp vēstījumiem, kas saistīti ar Medžugorji (poļu valodā tulkojums ir balstīts uz krājumu: Raccolta completa dei messaggi della Regina della Pace. "Vi supplico: convertitevi!", Camerata Picena [AN] 2024; dažos gadījumos šis tulkojums ir labots, salīdzinot to ar oriģinālo tekstu) - izolēto izteicienu "mans Trīsvienīgais Dēls jūs mīl" (02.11.2017.). Nav nekas neparasts, ka mistiskajos tekstos, kuros tiek mēģināts izteikt visas Trīsvienības klātbūtni iemiesotā Vārda noslēpumā, tiek lietoti tādi nepiemēroti vārdi kā šie. Šajā gadījumā ir jāsaprot, ka Dēlā, kas kļuva par cilvēku, izpaužas Trīsvienīgā Dieva mīlestība (sal. ar Ticības mācības dikastērija, "Trinità Misericordia. Lettera al. Vescovo di Como circa l'esperienza spirituale legata al Santuario di Maccio [Villa Guardia], 2024. gada 15. jūlijs). Turklāt lasītājam jāatceras, ka ikreiz, kad šajā piezīmē ir runa par Dievmātes "vēstījumiem", ar to vienmēr jāsaprot "šķietamie vēstījumi".

Lai atpazītu notikumus, kas saistīti ar Medžugorji, mēs parasti ņemam vērā skaidri pārbaudītu augļu esamību un iespējamo Marijas vēstījumu analīzi.

Augļi

3 Medžugorjes fenomena tiešais efekts ir lielais un pieaugošais tās piekritēju skaits visā pasaulē un daudzie visdažādākās izcelsmes cilvēki, kas dodas svētceļojumā uz šo vietu.

Pozitīvie augļi izpaužas galvenokārt veselīgas dzīves prakses veicināšanā ticībā saskaņā ar Baznīcas tradīciju. Medjugorē tas attiecas gan uz tiem, kas ir bijuši tālu no ticības, gan uz tiem, kas līdz šim ticību praktizējuši virspusēji. Šīs vietas īpatnība ir šādu augļu daudzveidība: daudzas atgriešanās, bieža atgriešanās pie sakramentu prakses (Euharistijas un izlīgšanas), daudzi aicinājumi uz priesterību, reliģisko un laulāto dzīvi, ticības dzīves padziļināšana, intensīvāka lūgšanu prakse, daudzi laulāto izlīgšanas gadījumi un laulāto un ģimenes dzīves atjaunošana. Jāatzīmē, ka šādas pieredzes galvenokārt rodas svētceļojumu laikā uz sākotnējo notikumu vietām, nevis tikšanās laikā ar "vizionāriem", lai apmeklētu šķietamās parādīšanās.

4 "Medžugorjes fenomena" rezultātā Medžugorjes draudzē ir izveidojusies intensīva ikdienas pastorālā kalpošana. Mēs varam vērot ikdienas rožukroņa skaitīšanu, Svēto Misi (ar daudzām svinībām arī darba dienās), Vissvētākā Sakramenta adorāciju, daudzās grēksūdzes. Ārpus draudzes baznīcas atrodas divi Krusta ceļa veidojumi, liela katehēzes zāle un neliela kapela adorācijai. Papildus ierastajai sakramentāli garīgajai dzīvei Medžugorē notiek dažādas regulāras aktivitātes, piemēram, ikgadēji dažāda veida semināri, Jauniešu festivāls, garīgās rekolekcijas priesteriem, laulātajiem pāriem, svētceļojumu organizatoriem, miera centru un lūgšanu grupu vadītājiem.

Medžugorjes draudze gadu desmitiem ir bijis arī nozīmīgs svētceļojumu galamērķis. Atšķirībā no citām kulta vietām, kas saistītas ar Dievmātes parādīšanās vietām, šķiet, ka cilvēki uz Medžugorji ierodas galvenokārt, lai atjaunotu savu ticību, nevis ar konkrētiem nodomiem; ir novērotas pat pareizticīgo un musulmaņu grupas.

5 Daudzi ticīgie ir atklājuši savu aicinājumu uz priesterību vai konsekrēto dzīvi "Medžugorjes fenomena" kontekstā. Šo cilvēku stāsti ir ļoti atšķirīgi, taču tos vieno viena un tā pati garīgā pieredze, kad viņi jūtas aicināti uz šādu sekošanu Jēzum. Daži tur devās, lai uzzinātu Dieva gribu savai dzīvei, citi tikai no ziņkārības vai arī vispār neticot. Vairāki cilvēki arī apliecina, ka aicinājuma žēlastību viņi saņēmuši spēcīgas vēlmes pilnībā atdot sevi Dievam iespaidā uz šķietamo parādību kalna, citi - adorācijas laikā Vissvētākā Sakramenta priekšā.

Daudzu cilvēku dzīve ir mainījusies pēc Medžugorjes garīguma pieņemšanas savā ikdienas dzīvē (vēstījumi, lūgšana, gavēnis, adorācija, Svētā Mise, grēksūdzes...), un tā rezultātā viņi ir nolēmuši pieņemt aicinājumu uz priesterību vai reliģisko dzīvi. Daži uzskata, ka Medžugorjē viņi ir saņēmuši izšķirošu apstiprinājumu aicinājumam, kas viņos jau kādu laiku bija nobriedis. Ir arī daudzi gadījumi, kad kāds konkrēts aicinājums atklāts ārpus Medžugorjes, bet tās garīguma iedvesmotās grupās un lasot grāmatas par šo pieredzi.

Netrūkst daudzu patiesu atgriešanās gadījumu, kad cilvēki, kas ir tālu no Dieva un Baznīcas, ir pārgājuši no grēka iezīmētas dzīves uz radikālām dzīves pārmaiņām, kas vērstas uz Evaņģēliju. Medjugorē ir bijuši arī daudzi dziedināšanas gadījumi.

Daudzi citi ir atklājuši, cik skaisti ir būt kristiešiem. Daudziem cilvēkiem Medžugorje ir kļuvusi par Dieva izvēlētu vietu, kur atjaunot savu ticību. Tādējādi ir cilvēki, kuri šo vietu uzskata par jaunu sākumpunktu savā garīgajā ceļojumā. Dažos gadījumos, pateicoties Medžugorjes pieredzei, daudzi cilvēki ir pārvarējuši garīgās krīzes. Citi Medžugorjes kontekstā stāsta par pamodinātu vēlmi dziļi nodoties Dieva kalpošanai paklausībā Baznīcai vai par lielāku iesaistīšanos ticības dzīvē savā dzimtajā draudzē. Tikmēr daudzās pasaules valstīs ir izveidotas daudzas lūgšanu grupas un grupas, kas veltītas mariāniskajai dievbijūbai, iedvesmojoties no Medžugorjes garīgās pieredzes. Dažādās kopienās un apvienībās, īpaši tajās, kas rūpējas par bāreņiem, narkomāniem, alkoholiķiem, jauniešiem ar dažādām problēmām un invalīdiem, ir uzsākti arī labdarības darbi.

Īpaši jāatzīmē daudzu jauniešu, jaunu pāru un pieaugušo klātbūtne, kuri caur Dievmāti Medjugorē no jauna atklāj kristīgo ticību: šī pieredze viņus virza uz Kristu Baznīcā. Par jauniešu spēcīgo klātbūtni Medžugorjē liecina arī ikgadējie jauniešu festivāli.

Papildus šiem konkrētajiem augļiem šī vieta tiek uztverta kā liela miera, pārdomu un patiesas un dziļas sakoncentrēšanās (kontemplācijas) telpa, kas tiek dāvāta citiem.

Nobeigumā ir iespējams sniegt sintētisku priekšstatu par pozitīvajiem augļiem, kas saistīti ar šo garīgo pieredzi, kura laika gaitā ir atdalījusies no iespējamo vizionāru pieredzes, tā ka viņi vairs netiek uzskatīti par galvenajiem "Medžugorjes fenomena" veicinātājiem, kurā Svētais Gars veic tik daudz skaistu un pozitīvu darbu.

Ziņojumu galvenie aspekti


Miera karaliene

6 Lai gan Gospa [t.i., Dievmāte] visbiežāk tiek dēvēta par "Māti", saskaņā ar dažādiem apzīmējumiem (Baznīcas, Dieva, taisno, svēto u.c.), visoriģinālākais tituls ir "Miera Karaliene" (sal. 16.06.1983. vēstījumu). Šis tituls piedāvā teocentrisku un ļoti bagātu redzējumu par mieru, kas nenozīmē tikai kara neesamību, bet tam ir garīga, ģimeniska un sociāla nozīme. Patiešām, šeit minētais miers tiek sasniegts galvenokārt ar lūgšanu, bet tas izplatās arī ar misionāru apņemšanos. Viena no dominējošajām garīguma iezīmēm, kas izriet no vēstījumiem, ir uzticēšanās Dievam caur savu pilnīgu uzticēšanos Marijai, lai tā būtu miera instruments pasaulē. Vēstījumu par šo tēmu ir daudz. Lūk, daži no tiem:

"Mīļie bērni, es esmu atnākusi pie jums un parādīju sevi jums kā Miera Karalieni, jo mani sūta mans Dēls. Es vēlos, dārgie bērni, jums palīdzēt. Palīdzēt jums, lai iestātos miers" (10.08.2012.).

"Miers. Miers. Miers. Samierinieties. Samierinieties ar Dievu un savā starpā" (26.06.1981.).

"Dārgie bērni, bez lūgšanas nav miera. Tāpēc es jums, dārgie bērni, iesaku lūgties par mieru Krusta pakājē" (06.09.1984.).

"Es aicinu jūs visus atbildīgi lūgt par mieru. Lūdzieties, dārgie bērni, lai pasaulē valdītu miers, lai miers valdītu cilvēku sirdīs, manu bērnu sirdīs. Tāpēc esiet mani miera veicinātāji šajā nemierīgajā pasaulē, esiet mana dzīvā zīme, miera zīme" (05.08.2013.).

"Mīļie bērni! Es aicinu jūs visus, kas esat dzirdējuši manu miera vēsti, nopietni un ar mīlestību īstenot to savā dzīvē. Ir daudzi, kas domā, ka dara daudz, runājot par šo vēstījumu, bet viņi to nedzīvo. Es aicinu jūs, dārgie bērni, dzīvot un mainīt visu, kas jūsos ir negatīvs, lai tas pārtaptu pozitīvismā un dzīvē" (25.05.1991.).

"Jūs maldāties, kad raugāties nākotnē, domājot tikai par kariem, sodiem, ļaunumu. Ja jūs vienmēr domājat par ļaunumu, jūs jau esat ceļā uz to. Kristietim ir tikai viena attieksme pret nākotni: pestīšanas cerība. Tavs uzdevums ir pieņemt Dieva mieru, dzīvot ar to un izplatīt to" (10.06.1982.).

"Mūsdienu pasaule dzīvo lielas spriedzes apstākļos un atrodas uz katastrofas sliekšņa. To var glābt tikai tad, ja tā atradīs mieru. Bet mieru tā var iegūt tikai tad, ja tā atgriežas pie Dieva" (15.02.1983.).

"Es esmu ieradusies šeit kā Miera Karaliene, lai visiem stāstītu, ka miers ir nepieciešams pasaules glābšanai. Tikai Dievā ir atrodams patiess prieks, no kura izriet patiess miers. Tāpēc es lūdzu par atgriešanos" (16.06.1983.).

"Nesiet mieru savās sirdīs. Barojiet to kā ziedu, kam nepieciešams ūdens, maigums un gaisma" (25.02.2003.).


Miers, kas plūst no mīlestības

7 Šis miers nav pašmērķis un nav augstākā kristīgā vērtība. Tas ir dzīvas mīlestības auglis, kas ir lielākais un skaistākais tikums. Tā ir mīlestība, kas nododas Dieva mīlestībai un izpaužas brālīgā mīlestībā, kas izvairās no strīdiem, netiesā un piedod:

"Mīliet cits citu. Esiet cits citam brāļi un izvairieties no strīdiem" (25.12.1981). "Dārgie bērni, arī šodien Es vēlos jūs aicināt piedot. Piedodiet, Mani bērni! Piedodiet citiem, piedodiet paši sev!" (13.03.2010.). "Dārgie bērni, šis ir pateicības laiks. Šodien jūsos Es meklēju mīlestību, nemeklējiet kļūdas un maldus citos un netiesājiet viņus" (04.05.2020.).

Šī mīlestība, kas ļauj mums nest mieru pasaulē, nozīmē arī mīlestību pret tiem, kas nav katoļi. Tomēr tas nenozīmē piedāvāt sinkrētismu vai apgalvot, ka "visas reliģijas ir vienlīdzīgas Dieva priekšā". Tomēr visi cilvēki ir mīlēti. Šo aspektu vislabāk var saprast Bosnijas un Hercegovinas ekumeniskajā un starpreliģiju kontekstā, ko iezīmēja briesmīgs karš ar spēcīgiem reliģiskiem elementiem:

"Uz zemes jūs esat sašķelti, bet jūs visi esat Mani bērni. Musulmaņi, pareizticīgie, katoļi, jūs visi esat vienlīdzīgi Mana Dēla un Manis priekšā. Jūs visi esat Mani bērni. Tas nenozīmē, ka visas reliģijas ir vienlīdzīgas Dieva priekšā, bet cilvēki ir. Tomēr, lai tiktu glābts, nepietiek ar piederību Katoļu Baznīcai: ir jārespektē Dieva griba [...]. Kam maz ir dots, no tā arī maz tiks prasīts" (20.05.1982.). "Jūs neesat īsti kristieši, ja nerespektējat savus brāļus un māsas, kas pieder pie citām reliģijām" (21.02.1983.). Vienlaikus jāatgādina par nepieciešamību "par katru cenu saglabāt katoļu ticību sev un saviem bērniem" (19.02.1984.).


Miera karalis

8 Tituls "Miera Karaliene" atbilst Jēzum piedēvētajam titulam "Miera Ķēniņš":

"Es jūs aicinu, dārgie bērni, apvienot savu dzīvi ar Viņu. Jēzus ir Miera Ķēniņš, un tikai Viņš var dot jums mieru, ko jūs meklējat. Es esmu ar jums un nododu jūs Jēzum" (25.12.1995.). "Savās rokās es turu Bērnu Jēzu, Miera Ķēniņu" (25.12.2002.). "Ar lielu prieku es nesu jums Miera Ķēniņu, lai Viņš jūs svētītu ar savu svētību" (25.12.2007.).

Tikai Dievs

9 Vēstījumi piedāvā izteikti teocentrisku redzējumu par garīgo dzīvi, un tajos bieži vien ir izteikts aicinājums uzticēties Dievam, kas ir mīlestība:

"Mīļie bērni, šodien es jūs aicinu, lai jūs pilnībā atdotu sevi Dievam. Visu, ko darāt, un visu, kas jums pieder, atdodiet Dievam, lai Viņš varētu valdīt jūsu dzīvē kā Ķēniņš pār visām lietām. Nebaidieties" (25.07.1988.).

"Mīļie bērni, šodien es jūs aicinu, lai jūs šonedēļ dzīvotu saskaņā ar šādiem vārdiem: ES MĪLU DIEVU! Dārgie bērni, ar mīlestību jūs sasniegsiet visu, pat to, kas jums šķiet neiespējams." (28.02.1985.).

"Mīļie bērni, es jūs aicinu, lai jūs pilnībā nododat sevi Dievam. Lai viss, kas jums pieder, ir Dieva rokās. Tikai tā jūsu sirdīs būs prieks. Bērni, priecājieties par visu, kas jums ir. Pateicieties Dievam, jo tas viss ir Dieva dāvana jums. Tā jūs spēsiet pateikties par visu un atklāt Dievu visā, pat vismazākajā ziediņā" (25.04.1989.).

10 Ņemot to visu vērā, mēs varam atpazīt to vēstījumu sēklu, kuros Dievmāte nenostāda sevi centrā, bet gan parāda, ka viņa pilnībā koncentrējas uz mūsu vienotību ar Dievu:

"Tāpēc es esmu ar jums, lai jūs pamācītu un tuvinātu Dieva mīlestībai" (25.05.1999).

"Es aicinu jūs vispirms mīlēt Dievu, savas dzīves Radītāju, jo tad jūs atzīsiet un mīlēsiet Dievu" (25.11.1992.).

"Es esmu ar jums un aizbildinu pie Dieva par katru no jums, lai jūsu sirdis atvērtos Dievam un Dieva mīlestībai" (25.03.2000).

"Es aicinu jūs visus augt Dieva mīlestībā kā zieds, kas jūt pavasara siltos starus" (25.04.2008.).

"Nešaubieties savā ticībā un nejautājiet "kāpēc", domājot, ka esat vieni un pamesti, bet atveriet savas sirdis, lūdzieties un stipri ticiet, un tad jūsu sirds sajutīs Dieva tuvumu un to, ka Dievs nekad jūs neatstāj un vienmēr ir ar jums." (25.12.2019.).

11 Tāpēc Marija aicina mūs sastapt Dievu, kas vienmēr ir klātesošs ikdienas dzīvē:

"Jūs meklējat zīmes un vēstījumus un neredzat, ka Dievs ar katru rīta saullēktu aicina jūs nožēlot grēkus un atgriezties patiesības un pestīšanas ceļā" (25.09.1998.). "Lai kviešu lauki jums runā par Dieva žēlastību pret katru radību" (25.08.1999.). "Dievs vēlas jūs glābt un sūta jums signālus caur cilvēkiem, dabu un daudzām citām lietām, kas var palīdzēt jums saprast, ka jums jāmaina savas dzīves virziens" (25.03.1990.).


Kristocentrisms

12 Marijas aizlūgšana un darbs parādās kā skaidri pakārtots Jēzum Kristum kā žēlastības un pestīšanas autoram katrā cilvēkā:

"Īpašā veidā, Mani bērni, Es vēlos jūs tuvināt Jēzus Sirdij. Tādēļ, Mani bērni, šodien Es jūs aicinu lūgties uz Manu Dārgo Dēlu Jēzu, lai visas jūsu sirdis piederētu Viņam." (25.10.1988.). "Neļaujieties šīs pasaules gaismas vilinājumam. Atveriet sevi Dieva Mīlestības gaismai, Mana Dēla Mīlestībai. Izlemiet par Viņu: Viņš ir Mīlestība, Viņš ir Patiesība" (02.05.2016.). "Es aicinu jūs šodien, dārgie bērni, jo jūs esat attālinājušies no Jēzus, jo esat atgrūduši Jēzu otrajā plānā un atstājuši Viņu novārtā. Tāpēc es jūs aicinu, lai jūs izlemtu par Viņu un savā dzīvē Jēzu liktu pirmajā vietā" (24.04.2017.). "Es vēlos jūs atjaunot un ar Savu Sirdi vest pie Jēzus Sirds, kas vēl šodien cieš par jums un aicina jūs uz atgriešanos" (25.10.1996.). "Tikai tuvojoties Jēzum, jūs sapratīsiet Viņa neizmērojamo mīlestību, ko Viņš izjūt pret katru no jums" (25.02.1998.). "Es jūs mudinu, lai jūsu sirdis degtu ar visdedzīgāko mīlestību pret Krustā sisto un lai jūs neaizmirstu, ka Viņš no mīlestības pret jums atdeva savu dzīvību, lai jūs varētu tikt glābti" (25.09.2007.).

13 Marija aizlūdz par mums, bet Kristus ir tas, kas dod mums spēku. Tāpēc viss viņas mātišķais darbs ir motivēt mūs virzīties uz Kristu:

"Viņš dos jums spēku un prieku. Es esmu tuvu jums un aizbildinu par jums" (25.11.1993.). "Manas rokas piedāvā jums Manu Dēlu, kas ir tīra ūdens Avots. Viņš atdzīvinās jūsu ticību un šķīstīs jūsu sirdis" (02.10.2014.). "Atveriet savas sirdis un atdodiet savu dzīvi Jēzum, lai Viņš ir tas, kas darbojas jūsu sirdīs un stiprina jūs ticībā" (23.05.1985.).

Marija ar pazemību runā par saviem vārdiem salīdzinājumā ar mūžīgo Vārdu, kura dzīvības vārdi mūs efektīvi pārveido: "Mīļie bērni, es runāju ar jums kā Māte: vienkāršiem vārdiem [...]. Savukārt mans Dēls, kas nāk no mūžīgās tagadnes, runā uz jums ar dzīvības vārdiem un sēj mīlestību atvērtajās sirdīs." (02.10.2017).


Svētā Gara darbība

14 Daudzos vēstījumos aicināts atzīt, cik svarīgi ir lūgt Svētā Gara palīdzību:

"Cilvēki kļūdās, jo vēršas pie svētajiem tikai tad, kad vēlas kaut ko lūgt. Svarīgākais ir lūgt Svēto Garu, lai Viņš nāk pār jums. Ja ir Viņš, tad cilvēkam ir viss" (21.10.1983.).

"Sāciet katru dienu piesaucot Svēto Garu. Vissvarīgākais ir lūgt Svēto Garu. Kad Svētais Gars nāks pār tevi, tad viss pārvērtīsies un kļūs tev skaidrs." (25.11.1983.).

"Pirms Mises ir jālūdzas Svētajam Garam. Lūgšanām uz Svēto Garu vienmēr jābūt kopā ar Misi" (26.11.1983.).

"Cilvēki lūdzas nepareizi. Viņi dodas uz baznīcām un svētnīcām, lai lūgtu kādu materiālu žēlastību. Taču tikai retais lūdz Svētā Gara dāvanu. Vissvarīgākais jums ir tieši lūgt Svētā Gara nonākšanu, jo, ja jums ir Svētā Gara dāvana, jums ir viss" (29.12.1983.).


Aicinājums veikt konversiju

15 Vēstījumos pastāvīgi tiek izteikts aicinājums atteikties no pasaulīga dzīvesveida un pārmērīgas pieķeršanās pasaulīgām lietām, bieži aicinot uz atgriešanos, kas padara iespējamu patiesu mieru pasaulē. Šķiet, ka atgriešanās ir Gospas vēstījuma centrā: "Mīļie bērni! Šodien es aicinu jūs uz atgriešanos. Tas ir vissvarīgākais vēstījums, ko esmu jums šeit dāvājusi" (25.02.1996.).

"Mana Sirds deg mīlestībā uz jums. Vienīgais vārds, ko vēlos pateikt pasaulei, ir: atgriešanās, atgriešanās. Nododiet to tālāk visiem Maniem bērniem. Es lūdzu tikai par atgriešanos" (25.04.1983.).

"Mīļie bērni, šodien es vēlos jūs visus ietērpt savā apmetnī un vadīt jūs pa atgriešanās ceļu. Mīļie bērni, es jūs lūdzu atdot Kungam visu savu pagātni, visu ļaunumu, kas ir sakrājies jūsu sirdīs." (25.02.1987).

"Jūs nevarat teikt, ka esat atgriezušies, jo jūsu dzīvei ir jākļūst par ikdienas atgriešanos" (25.02.1993.).

"Pamosties no savas dvēseles mokošā miega un ar visiem spēkiem saki Dievam "jā". Izlemiet par atgriešanos un svētumu" (25.03.2001.).

"Mani bērni, nožēlojiet grēkus un nometieties ceļos savas sirds klusumā. Novietojiet Dievu savas būtības centrā" (25.05.2001.).

"Dārgie bērni, arī šodien ar lielu prieku savā sirdī es jūs aicinu uz atgriešanos [...]. Dievs vēlas atgriezt visu pasauli un aicināt to uz pestīšanu un uz ceļu, kas ved pie Viņa, kurš ir visas esamības sākums un gals" (25.06.2007.).


Ļaunuma un grēka smagā nasta

16 Tajā pašā laikā pastāvīgi tiek mudināts nenovērtēt par zemu ļaunuma un grēka nopietnību un ļoti nopietni uztvert Dieva aicinājumu cīnīties pret ļaunumu un sātana ietekmi. Vēl viens biežs pamudinājums ir nebaidīties pārbaudījumu priekšā. Lai nu kā būtu, par tagadni tiek teikts, ka tā ir gan žēlastības laiks, gan pārbaudījumu laiks. Pēdējais dažkārt tiek izteikts pat ļoti spēcīgos toņos: visur valda izmisums, viss sabrūk utt., un tas ir saistīts galvenokārt ar ticības trūkumu un lielas daļas cilvēku attālināšanos no Dieva. No tā izriet aicinājums visas ciešanas un grūtības upurēt Dievam, lai tās nestu žēlastības un iekšējā mierinājuma augļus:

"Es raudāju ne tikai tāpēc, ka Jēzus ir miris. Es raudu tāpēc, ka Jēzus nomira, līdz pēdējam pilienam atdodot savas asinis par visiem cilvēkiem, bet daudzi Mani bērni nevēlas no tā gūt nekādu labumu" (01.04.1983.).

"Dārgie bērni, paskatieties apkārt, un jūs redzēsiet, cik liels ir grēks, kas valda uz šīs zemes. Tāpēc lūdzieties par Jēzus uzvaru" (13.09.1984.).

"Mīļie bērni! Jūs zināt, ka es jums apsolīju miera oāzi, bet jūs nezināt, ka ap šo oāzi ir tuksnesis, kurā sātans slēpjas un grib kārdināt katru no jums. Dārgie bērni, tikai ar lūgšanu jūs varat pārvarēt sātana ietekmi tajā vietā, kur dzīvojat. Es esmu ar jums, bet Es nevaru atņemt jums brīvību" (07.08.1986.).

"Kur Es eju un Mans Dēls ir ar Mani, tur arī sātans seko Man. Jūs esat ļāvuši viņam, pašam to neapzinoties, pārņemt kontroli pār jums un valdīt pār jums [...]. Nepadodieties, Mani bērni! Noslaukiet no Manas sejas asaras, ko Es izleju, redzot, ko jūs darāt. Apskatieties apkārt! Atrodiet laiku, lai tuvotos Dievam Baznīcā. Nāciet uz sava Tēva mājām. Atrodiet laiku, lai pulcētos kā ģimene un lūgtu Dieva žēlastību. [...] Neskatieties ar nicinājumu uz nabagu, kas lūdz jums maizes gabaliņu. Neatmetiet viņu no sava bagātīgi klātā galda. Palīdziet viņam! Un Dievs palīdzēs arī jums [...]. Jūs, Mani bērni, esat par to visu aizmirsuši. Arī sātans ir veicinājis to. Nepadodieties! [...] Es negribu jums vairs pārmest, bet vēlos jūs vēlreiz aicināt uz lūgšanu, gavēni un gandarīšanu" (28.01.1987.).

"Mīļie bērni! Īpašā veidā es jūs visus aicinu uz lūgšanu un atteikšanos, jo sātans tagad kā nekad agrāk vēlas maldināt pēc iespējas vairāk cilvēku uz nāves un grēka ceļa. Tādēļ, dārgie bērni, palīdziet Manai Bezvainīgajai Sirdij triumfēt grēka pasaulē" (25.09.1991.).

"Neļaujiet sātanam vilkt jūs savā pusē un darīt ar jums, ko viņš vēlas. Es aicinu jūs būt atbildīgiem un apņēmīgiem un katru dienu veltīt Dievam" (25.01.1998.).

"Tagad sātans kā vēl nekad agrāk vēlas nosmacēt cilvēku un viņa dvēseli ar lipīgu naida un trauksmes vēju. Daudzās sirdīs nav prieka, jo nav ne Dieva, ne lūgšanas. Naids un karš pieaug ar katru dienu. Mani bērni, Es jūs aicinu, lai jūs ar entuziasmu atkal sāktu svētuma un mīlestības ceļu, jo tādēļ Es esmu nācis pie jums. Kopā būsim mīlestība un piedošana tiem, kas var un grib mīlēt tikai ar cilvēcisko mīlestību, nevis ar to neizmērojamo Dieva mīlestību" (25.01.2015.).

17 Dievmāte norāda uz iespēju izbeigt karu, bet tam ir nepieciešama kristiešu sadarbība, dāvājot savu dzīvību. Tas nozīmē spēcīgu aicinājumu uz atbildību: "Jūs runājat, bet nedzīvojat. Tāpēc, Mani bērni, šis karš ir ildzis tik ilgi. Es jūs aicinu atvērties Dievam un dzīvot ar Dievu savā sirdī [...]. Dārgie bērni, Es nevaru jums palīdzēt, ja jūs nedzīvošat pēc Dieva baušļiem, ja jūs nedzīvojat ar sv. Misi, ja jūs neatmetat grēku" (25.10.1993.). Tomēr četrus mēnešus vēlāk viņa izsaka pateicību, vēlreiz uzsverot ticīgo sadarbības vērtību: "Jūs visi esat man palīdzējuši, lai šis karš beigtos pēc iespējas ātrāk" (25.02.1994.). Ticīgo sadarbības nozīme parādās arī citos kontekstos: "Jums ir jāsadarbojas ar savu dzīvi un piemēru, lai izplatītu pestīšanu" (25.05.1996.).


Lūgšana

18 Šajā ceļā lūgšana ir ļoti svarīga. Vēstījumos mudinājums lūgties ir pastāvīgs un pārliecinošs:

"Es jūs vēlreiz mudinu apņemties lūgties, jo lūgšanā jūs varēsiet piedzīvot atgriešanos. Tad ikviens no jums vienkāršībā kļūs kā bērns, kas atvērts Tēva mīlestībai" (25.07.1996.).

"Es aicinu jūs piepildīt savu dienu ar īsām un dedzīgām lūgšanām. Kad jūs lūdzaties, jūsu sirds ir atvērta, un Dievs jūs mīl ar īpašu mīlestību un dod jums īpašas žēlastības. Tāpēc izmantojiet šo žēlastības laiku un dāvājiet to Dievam vairāk nekā jebkad agrāk" (25.07.2005.).

19 Līdztekus lūgšanai bieži vien ir aicinājums gavēt, bet tas ir formulēts kā brīvprātīgs upuris papildus fiziskajiem upuriem: "Ja jūs esat nelaimē vai trūkumā, nāciet pie manis. Ja jums nav spēka gavēt ar maizi un ūdeni, jūs varat atteikties no citām lietām. Papildus ēdienam būtu labi atteikties arī no televīzijas, jo pēc televīzijas programmu skatīšanās jūs esat izklaidīgi un nevarat lūgt. Jūs varat atteikties arī no alkohola, cigaretēm un citiem priekiem. Jūs paši zināt, kas jums jādara." (08.12.1981.).


Mises centrālā vieta

20 Ticīgo lūgšana sasniedz savu kulmināciju Euharistijas svinēšanā:

"Mise ir visaugstākā lūgšanas forma. Jūs nekad nespēsiet saprast tās diženumu" (13.01.1984.). "Mīļie bērni, arī šodien īpašā veidā vēlos jūs aicināt uz Euharistiju. Ļaujiet Svētajai Misei kļūt par jūsu dzīves centru! Jo īpaši, dārgie bērni, lai Euharistija ir jūsu ģimenēs: ģimenei ir jāiet uz Misi un jāsvin Jēzus. Jēzum ir jābūt jūsu dzīves centrā!" (15.06.2018). "Lai Mise jums nav ieradums, bet gan dzīve; piedzīvojot Misi katru dienu, jūs sajutīsiet svētuma nepieciešamību" (25.01.1998.). "Neaizmirstiet, ka Euharistijā, kas ir ticības sirds, mans Dēls vienmēr ir ar jums. Viņš nāk pie jums un lauž ar jums maizi, jo, mani bērni, jūsu dēļ Viņš ir miris, augšāmcēlies un atkal nāks" (02.05.2016.).

21 Turpmākajā vēstījumā ir labi uzsvērta pašu parādīšanos mazākā vērtība, saskaroties ar milzīgo garīgo dārgumu, kas ir Euharistija:

"Mises laikā es esmu jums tuvāk nekā parādīšanās laikā. Daudzi svētceļnieki vēlas būt klāt mazajā parādīšanās telpā, tāpēc viņi pulcējas ap plebādiju. Kad viņi pulcēsies pie tabernākula, kā tagad pie plebānijas, viņi visu sapratīs, viņi sapratīs Jēzus klātbūtni, jo saņemt Komūniju ir vairāk nekā būt redzētājam" (12.11.1986.).


Brālīga sadraudzība

22 Medžugorjes garīgums nav individuālistisks. No vienas puses, tas tiek izdzīvots īpaši kopienas pasākumos, piemēram, svētceļojumos un lūgšanu tikšanās; no otras puses, vēstījumos līdzās lūgšanai iezīmējas pastāvīgs aicinājums uz konkrētu brālīgu mīlestību, kas pavada, dāvina, kalpo, piedod un ir tuvu nabagajiem:

"Tā ir vienīgā patiesība, un to jums ir atstājis Mans Dēls. Jums nevajadzētu to pārāk analizēt: jūs esat aicināti mīlēt un dot." (02.01.2015.).

"Es jūs aicinu, Mani bērni, lai jūs šajā laikā apdomātos, kam ir vajadzīga jūsu garīgā vai materiālā palīdzība. Ar savu piemēru, Mani bērni, jūs kļūsiet par Dieva, kuru meklē cilvēce, izstieptajām rokām" (25.02.1997.).

"Tad izvēlieties vienu dienu nedēļā un veltiet to nabagiem un slimajiem: neaizmirstiet viņus" (23.01.1984.).

"Mīļie bērni, es jūs aicinu mīlēt savu tuvāko, mīlēt to, no kura ciešat ļaunu. Šādā veidā jūs spēsiet ar mīlestību spriest par savu siržu nodomiem. Lūdzieties un mīliet, dārgie bērni! Ar mīlestību jūs varat paveikt arī to, kas jums šķiet neiespējams" (07.11.1985.).

"Dārgie bērni, šodien es jūs aicinu uz mīlestību, kas ir Dievam tīkama un dārga. Mani bērni, mīlestība iztur visu, kas ir grūts un rūgts, pateicoties Jēzum, kurš ir mīlestība. Tādēļ, dārgie bērni, lūdziet Dievu, lai Viņš nāk jums palīgā [...]. Tā Dievs varēs veidot jūsu dzīvi un jūs augsiet mīlestībā. Mani bērni, pielūdziet Dievu ar Mīlestības himnu (1. Korintiešiem 13), lai Dieva mīlestība augtu jūsos dienu no dienas, līdz tā ir pilnīga" (25.06.1988.).

"Jūs lūdzat, lai Mans Dēls būtu jums žēlsirdīgs, bet Es jūs aicinu uz žēlsirdību. Jūs lūdzat Viņu būt jums labam un piedot jums, bet cik ilgi Es jūs, Mani bērni, lūdzu, piedodiet un mīliet visus cilvēkus, kurus satiekat!" (02.03.2019).

Kopienas aspekts Medžugorē parādās arī pastāvīgajā uzsvērumā uz ģimenes fundamentālo nozīmi kristīgajā dzīvē: "Mīļie bērni, es lūdzu jūs sākt mainīt savu dzīvi ģimenē. Lai ģimene būtu harmonisks zieds, ko es vēlos dāvināt Jēzum. Mīļie bērni, lai katra ģimene ir aktīva lūgšanā, jo Es vēlos, lai reiz tajā būtu augļi. Tikai tā es varu jūs visus kā zieda ziedlapiņas dāvināt Jēzum, lai Dieva plāns varētu piepildīties" (01.05.1986.).

23 Šis garīgums, protams, ietver ekleziālo dimensiju, proti, sadraudzību ar visu Baznīcu, ar ganiem (priesteriem) un īpaši ar Svēto tēvu:

"Labi pildiet savus pienākumus un dariet to, ko Baznīca no jums prasa" (02.02.1983.). "Es lūdzu Savu Dēlu, lai Viņš caur mīlestību dāvā jums vienotību caur Viņu, vienotību starp jums un vienotību starp jums un jūsu ganiem. Mans Dēls caur viņiem vienmēr no jauna dāvā jums Sevi un atjauno jūsu dvēseles. Neaizmirstiet to" (02.08.2014.). "Kā Mani bērni Es jūs lūdzu: daudz lūdzieties par Baznīcu un par tās kalpotājiem, jūsu ganiem, lai Baznīca būtu tāda, kādu to vēlas redzēt Mans Dēls: tīra kā avota ūdens un mīlestības pilna" (02.03.2018.). "Lūdzieties par Manu mīļoto Svēto tēvu, lūdzieties par viņa misiju" (17.08.2014.).


Prieks un pateicība

24 Medžugorjes garīgums ir priecīgs, svinīgs un ietver aicinājumu dzīvot ar prieku, sekojot Kristum, pateicoties arī par mazām, skaistām lietām dzīvē:

"Mīļie bērni, es jūs aicinu, lai jūs atvērtos Dievam. Skatieties, Mani bērni, kā daba atveras, dodot dzīvību un augļus. Tāpat Es jūs aicinu dzīvot kopā ar Dievu un pilnībā atdoties Viņam. Mani bērni, Es esmu ar jums, un Es nemitīgi vēlos jūs iepazīstināt ar dzīves prieku. Es vēlos, lai katrs no jums atklātu prieku un mīlestību, kas ir tikai Dievā un ko tikai Dievs var dot" (25.05.1989.).

"Mīļie bērni, es aicinu jūs pateikties Dievam par visām dāvanām, ko esat atklājuši savas dzīves laikā, pat par mazāko dāvanu, ko esat saņēmuši. Es pateicos kopā ar jums un novēlu, lai jūs izjustu šo dāvanu prieku un lai Dievs katram no jums būtu viss" (25.09.1989.).

"Lūdzieties, Mani bērni, lai lūgšana jums kļūtu par dzīvi. Tā jūs atklāsiet savā dzīvē mieru un prieku, ko Dievs dāvā cilvēkiem ar sirdi, kas atvērta Viņa mīlestībai." (25.08.2007).

"Mani bērni, kas lūdzas, tas jūt Dieva bērnu brīvību un ar prieku sirdī kalpo cilvēka, sava brāļa, labumam. Jo Dievs ir mīlestība un brīvība. Tādēļ, Mani bērni, kad jums grib uzlikt važas un jūs izmantot, tas nav no Dieva, jo Dievs ir mīlestība un dod savu mieru katrai radībai." (25.10.2021.).

"Atrodiet mieru dabā, un jūs atklāsiet Dievu Radītāju, kuram varēsiet pateikties par visu radīto" (25.07.2001.).

"Es gribu, lai katrs no jums būtu laimīgs šeit uz zemes" (25.05.1987.).

"Mīļie bērni! Lūdzieties un atjaunojiet savu sirdi, lai labums, ko esat sējuši, nestu prieka ražu!" (25.02.2024.).

"Man ir vajadzīga jūsu savienība ar Manu Dēlu, jo Es gribu, lai jūs būtu laimīgi" (02.05.2015.).


Ticīgo liecība

25 Vēstījumoss mēs atrodam steidzamus aicinājumus uz personīgu liecību. Kopumā tie ir aicinājumi liecināt par ticību un mīlestību ar savu dzīvi. Šādā veidā var apkopot Medžugorjes misijas vēstījumu. Attiecīgi ikmēneša vēstījumos draudzēm Gospa bieži uzrunā ticīgos, saucot viņus par "Manas mīlestības apustuļiem":

"Mīļie bērni, es kā Māte lūdzu jūs būt neatlaidīgiem kā Mani apustuļi [...]. Es lūdzu, lai jūs liecinātu par Debesu Tēva mīlestību saskaņā ar Mana Dēla vārdiem. Mani bērni, jums ir dota liela žēlastība - būt Dieva mīlestības lieciniekiem. Neaizmirstiet šo pienākumu. Neskumdiniet Manu Mātes Sirdi. Kā Māte Es vēlos paļauties uz Saviem bērniem, uz Saviem apustuļiem" (02.11.2012.).

"Manas mīlestības apustuļi, Mani bērni, esiet kā saules stari, kas visus ap jums sasilda ar Mana Dēla mīlestības siltumu. Mani bērni, pasaulei ir vajadzīgi mīlestības apustuļi" (02.10.2018.).

Īpaši skaists ir vēstījums, kas mudina jūs mazāk pievērst uzmanību iespaidīgām zīmēm un ar savu dzīvi parādīt to, kam jūs ticat: "Jūs lūdzat man zīmi, lai ticētu manai klātbūtnei. Zīme nāks. Bet jums tā nav vajadzīga: jums pašiem jābūt par zīmi citiem" (08.02.1982.).


Mūžīgā dzīve

26 Daudzos vēstījumos ir spēcīgs aicinājums atmodināt vēlmi pēc paradīzes un tādējādi meklēt eksistences galīgo jēgu mūžīgajā dzīvē:

"Mīļie bērni, šodien Es vēlos jūs visus aicināt, lai jūs visi izvēlētos paradīzi" (25.10.1987.). "Dievs mani sūta, lai es jums palīdzētu un vadītu jūs uz paradīzi, kas ir jūsu mērķis" (25.09.1994.). "Es vēlos, lai jūs būtu ļoti skaists pušķis, kas sagatavots mūžībai" (25.07.1995.). "Bez Viņa nav ne nākotnes, ne prieka, bet galvenokārt nav mūžīgās pestīšanas" (25.04.1997.). "Izlemiet par svētumu, Mani bērni, un domājiet par paradīzi" (25.05.2006.). "Jūsu sirdīs radīsies vēlme pēc debesīm. Jūsu sirdīs sāks valdīt prieks". (25.08.2006). "Jūs esat tik akli un pieķērušies zemes lietām un domājat par zemes dzīvi. Dievs mani ir sūtījis, lai jūs vestu uz mūžīgo dzīvi." (25.10.2006.). "Neaizmirstiet, ka esat svētceļnieki ceļā uz mūžību" (25.11.2006.). "Neaizmirstiet, ka jūs aizejat kā puķe uz lauka" (25.01.2007.). "Neaizmirstiet, ka esat svētceļnieki uz šīs zemes" (25.12.2007.). "Viss pāriet, Mani bērni, tikai Dievs paliek" (25.03.2008.). "Es ilgojos, Mani bērni, lai katrs no jums iemīlētu mūžīgo dzīvi, kas ir jūsu nākotne" (25.01.2009.).


Nepieciešamie precizējumi

27 Vēstījumi kopumā ir ļoti vērtīgi un dažādos vārdos pauž Evaņģēlija nemainīgo mācību. Daži vēstījumi novirzās no šāda pozitīva un pamācoša satura vai pat šķietami ir pretrunā ar to. Ir vērts būt uzmanīgiem, lai šie daži maldinošie elementi neaizēnotu kopuma skaistumu.

Lai pasargātu Medžugorjes dārgumu no izkropļojumiem, ir nepieciešams izskaidrot dažus iespējamos pārpratumus, kas var likt minoritāšu grupām izkropļot šīs garīgās pieredzes vērtīgo piedāvājumu, īpaši tad, ja vēstījumi tiek lasīti tikai daļēji.

Tas liek mums atcerēties vēl vienu izšķirošu principu: ja cilvēks kādā garīgā pieredzē atzīst Svētā Gara darbību, tas nenozīmē, ka viss, kas ar to saistīts, ir brīvs no jebkādām neprecizitātēm, nepilnībām vai iespējamiem pārpratumiem. Vēlreiz jāatgādina, ka šīs parādības "dažkārt šķiet saistītas ar neskaidriem cilvēciskiem pārdzīvojumiem, teoloģiski neprecīzām izpausmēm vai ne līdz galam pamatotām interesēm" (Normas, Nr. 14). Tas neizslēdz iespēju, ka var rasties "zināmas dabiskas izcelsmes kļūdas, kas izriet nevis no ļauna nodoma, bet gan no subjektīvas parādības uztveres" (turpat, 15. panta 2°).

Ticīgajiem ir jābūt uzmanīgiem un piesardzīgiem, interpretējot un izplatot iespējamos vēstījumus. Lai sniegtu zināmu ievirzi, norādīsim uz dažiem vēstījumiem, kuri ir jāaplūko īpaši uzmanīgi, lai gan daudzus no tiem var pienācīgi saprast, ņemot vērā visus vēstījumus kopumā.

Uzslavas un draudi

28 Dažos gadījumos Dievmāte, šķiet, izrāda zināmu aizkaitinājumu par to, ka daži no Viņas norādījumiem nav izpildīti; Viņa brīdina par draudošām zīmēm un iespēju, ka vairs neparādīsies, pat ja vēlāk vēstījumi tiks turpināti bez pārtraukuma:


"Es esmu nākusi pēdējo reizi aicināt pasauli uz atgriešanos. Pēc tam Es vairs neparādīšos uz zemes. Šīs ir Manas pēdējās parādīšanās" (02.05.1982.).


"Steidzieties nožēlot grēkus. Kad kalnā parādīsies apsolītā zīme, būs par vēlu" (02.09.1982.).


"Šodien es tevi aicinu pēdējo reizi. Tagad ir Lielā gavēņa laiks, un jūs kā draudze tagad varat ievērot Manu aicinājumu no mīlestības. Ja jūs to nedarīsiet, Es vairs nevēlos jums dot nekādus vēstījumus" (21.02.1985.).


Šie vēstījumi jāuztver tikai kā pamudinājums neatlikt vai nekavēties ar atgriešanos, ņemot vērā Sv.Pāvila teikto: "Lūk, tagad ir vēlamais laiks, lūk, tagad ir pestīšanas diena" (2 Kor 6, 2).


Patiesībā viens no vēstījumiem sniedz pareizo gaismu, lai pareizi interpretētu tos, kurus esam citējuši:


"Tie, kas sludina katastrofas pareģojumus, ir viltus pravieši. Viņi saka: "Šogad, šajā dienā notiks katastrofa. Es vienmēr esmu teicis, ka sods nāks, ja pasaule nenožēlos grēkus. Tāpēc es aicinu ikvienu nožēlot grēkus. Viss ir atkarīgs no jūsu atgriešanās" (15.12.1983.).


Vēstījumi draudzēm

29 Ir arī citi izteikumi, kas var tikt nepareizi interpretēti, piemēram, vēstījumi draudzēm. Šķiet, ka tajos Dievmāte vēlas kontrolēt garīgā un pastorālā ceļa detaļas - ar lūgumiem noteikt gavēņa dienas vai norādēm par konkrētām saistībām dažādos liturģiskajos periodos -, tādējādi radot iespaidu, ka Viņa vēlas aizstāt parastās atbildīgās institūcijas. Dažreiz, kā redzam turpmākajos vēstījumos, "īpašā gādība", ko Dievmāte vēlas izrādīt attiecībā uz draudzi, aiziet tik tālu, ka sūdzas, ka netiek ievēroti Viņas pastorālie norādījumi:


"Mīļie bērni, es esmu izvēlējies šo draudzi īpašā veidā un vēlos to vadīt. Es to sargāju mīlestībā, un es vēlos, lai visi piederētu man. Es pateicos jums par to, ka esat ieradušies šovakar. Es vēlos, lai jūs vienmēr būtu arvien vairāk kopā ar Mani un Manu Dēlu. Katru ceturtdienu Es jums sniegšu īpašu vēstījumu" (01.03.1984.).


"Mīļie bērni, rīt vakarā (Vasarsvētkos) lūdzieties par patiesības Garu. Īpaši jūs, kas esat draudzēs, jo jums ir vajadzīgs patiesības Gars, lai jūs varētu nodot vēstījumus tādus, kādi tie ir, neko nepievienojot un neko neatņemot: tieši tā, kā Es tos esmu nodevusi" (09.06.1984.).


"Dārgie bērni, šajās (Adventa) dienās es jūs aicinu lūgties ģimenē. Daudzas reizes Es esmu jums devusi vēstījumus Dieva vārdā, bet jūs neesat Mani uzklausījuši. Nākamie Ziemassvētki jums būs neaizmirstami, ja vien jūs pieņemsiet vēstījumus, ko Es jums dodu" (06.12.1984.).


"Mīļie bērni, Es vēlos turpināt dot jums Savus vēstījumus, tāpēc šodien Es jūs aicinu dzīvot un pieņemt Manus vēstījumus. Bērni, Es jūs mīlu, un īpašā veidā Es esmu izvēlējusies šo draudzi, kuru Es īpaši mīlēju un kurā labprāt paliku, kad Visuaugstais Mani uz to sūtīja. Tādēļ Es jūs aicinu: pieņemiet Mani, dārgie bērni, lai arī jūs būtu laimīgi. Klausieties Manos vēstījumos! Klausieties Mani!" (21.03.1985).


"Šodien ir tā diena, kad Es gribēju pārtraukt dot jums vēstījumus, jo daži cilvēki Mani nepieņēma. Bet draudze ir progresējis, un Es vēlos dot jums vēstījumus kā nekad agrāk vēsturē kopš pasaules pirmsākumiem" (04.04.1985.).


Šādi vairākkārtēji pamudinājumi draudzes locekļiem ir saprotama izpausme tam, cik spēcīga bija iespējamo vizionāru mīlestība pret savu draudzes kopienu. Tomēr Dievmātes vēstījumi nevar aizstāt draudzes priestera, pastorālās padomes un kopienas sinodālā darba vietu attiecībā uz lēmumiem, kas ir kopienas pārdomu priekšmets, caur kuru draudze nobriest apdomā, brālīgā uzklausīšanā, cieņā pret citiem un dialogā.


Pastāvīgs uzsvars uz ziņu uzklausīšanu

30 Papildus biežajiem pamudinājumiem draudzes ticīgajiem kopumā šķiet, ka Dievmāte tik neatlaidīgi mudina klausīties Viņas vēstījumus, ka dažkārt šie pamudinājumi izskan vairāk nekā pašu vēstījumu saturs: "Mīļie bērni, jūs nezināt, kādus vēstījumus Dievs jums sūta caur Mani. Viņš dod jums žēlastības, bet jūs tās nesaprotat" (08.11.1984.). "Jūs neapzināties visus vēstījumus, ko Es jums dodu" (15.11.1984.). Tas draud radīt atkarību un pārmērīgas cerības ticīgo vidū, kas galu galā aizēnotu atklātā Vārda galveno nozīmi.


Spiediens tiek izdarīts pastāvīgi. Piemēram: "Dzīvojiet ar Maniem vēstījumiem" (18.06.2010.). "Izplatiet manus vēstījumus" (25.06.2010.). "Dzīvojiet ar vēstījumiem, ko Es jums dodu, lai Es varētu jums dot jaunus vēstījumus" (27.05.2011.). "Sekojiet Maniem vēstījumiem [...] atjaunojiet Manus vēstījumus" (17.06.2011.). "Saņem Manus vēstījumus un dzīvojiet ar Maniem vēstījumiem" (24.06.2011.).


Dažos vēstījumos, piemēram, zemāk redzamajā, šī uzstājība kļūst neatlaidīga: "Dārgie bērni, arī šodien Māte jūs ar prieku aicina: esiet Mani vēstneši, izplatiet Manus vēstījumus šajā nogurušajā pasaulē. Dzīvojiet ar Maniem vēstījumiem, atbildīgi pieņemiet Manus vēstījumus. Dārgie bērni, lūdzieties kopā ar Mani par Maniem plāniem, kurus Es vēlos īstenot" (30.12.2011.).


Iespējams, ka šis bieži atkārtotais mudinājums izriet no mīlestības un dāsnās dedzības, ko izrādīja iespēajmie vizionāri, kuri labprātības dēļ baidījās, ka Mātes aicinājumi uz atgriešanos un mieru tiks ignorēti. Šī uzstājība kļūst vēl problemātiskāka, kad vēstījumi attiecas uz maz ticamas pārdabiskas izcelsmes pamudinājumiem, piemēram, tiem, kuros Dievmāte dod norādījumus par datumiem, vietām, praktiskām lietām un pieņem lēmumus parastos jautājumos. Lai gan šāda veida vēstījumi Medžugorjē nav bieži sastopami, mēs atrodam dažus, kurus var izskaidrot tikai ar iespējamo vizionāru personīgajām vēlmēm. Turpmāk sniegtais ir uzskatāms šādu maldinošu vēstījumu piemērs:


"5. augustā vajadzētu svinēt Manu dzimšanas otro tūkstošgadi [...]. Es jūs lūdzu trīs dienas intensīvi gatavoties [...]. Šajās dienās nestrādājiet" (01.08.1984.).

Būtu saprātīgi, ja ticīgie, vadoties no piesardzības un veselā saprāta, neuztvertu šīs detaļas nopietni un nepiešķirtu tām nekādu nozīmi. Vienmēr jāpatur prātā, ka šajā, tāpat kā citās garīgās pieredzēs un šķietamās pārdabiskās parādībās, pozitīvi un pamācoši elementi ir sajaukti ar citiem, kas nav jāņem vērā. Tomēr tiem nevajadzētu novest pie tā, ka cilvēks neņem vērā Medžugorjes priekšlikumos ietvertās bagātības un labestību kopumā.


Dievmāte saviem vēstījumiem piešķir pienācīgu vērtību

31 Patiesībā pati Gospa ir tā, kas mudina mūs relativizēt Viņas vēstījumus. Viņa nepārprotami norāda, kas mums jāklausās: Evaņģēliju. Bieži Dievmāte aicina mūs ieklausīties Viņas vēstījumos, bet tajā pašā laikā pakārto tos nesalīdzināmajai Vārda vērtībai, kas atklāts Svētajos Rakstos. Šajā ziņā ļoti daiļrunīgi ir turpmāk minētie pamudinājumi, kas ir galvenais kritērijs, kā tuvoties vēstījumiem:


"Nemeklējiet neparastas lietas, bet ņemiet Evaņģēliju, lasiet to, un viss jums kļūs skaidrs" (12.11.1982.).


"Kāpēc jūs uzdodat tik daudz jautājumu? Katra atbilde ir Evaņģēlijā" (19.09.1981.).


"Neticiet melīgām balsīm, kas jums stāsta viltus lietas, viltus gaismu. Jūs, Mani bērni, atgriezieties pie Svētajiem Rakstiem!" (02.02.2018).


32 Dievmātes aicinājums lasīt Svētos Rakstus ir viens no visbiežāk atkārtotajiem lūgumiem:


"Dārgie bērni, šodien es jūs aicinu, lai jūs ik dienas lasītu Bībeli savās mājās: novietojiet to redzamā vietā, lai tā vienmēr mudinātu jūs to lasīt un lūgt" (18.10.1984.). "Novietojiet Svētos Rakstus redzamā vietā savās ģimenēs, lasiet tos un dzīvojiet ar tiem" (25.08.1996.). "Novietojiet Svētos Rakstus redzamā vietā savās ģimenēs, lasiet tos, meditējiet par tiem un mācieties, kā Dievs mīl savu tautu" (25.01.1999.). "Es aicinu jūs atjaunot lūgšanu savās ģimenēs, lasot Svētos Rakstus" (25.09.1999.). "Neaizmirstiet, Mani bērni, lasīt Svētos Rakstus. Novietojiet tos redzamā vietā un ar savu dzīvi aplieciniet, ka ticat Dieva Vārdam un dzīvojat pēc tā" (25.01.2006.). "Lasiet, pārdomājiet Svētos Rakstus, un lai tajos rakstītie vārdi jums būtu dzīvība" (25.02.2012.). "Novietojiet Svētos Rakstus redzamā vietā savās ģimenēs un lasiet tos" (25.01.2014.). "Mani bērni, lasiet Evaņģēlija grāmatu: tajā vienmēr ir kaut kas jauns, tā ir tā, kas jūs saista ar Manu Dēlu, kurš piedzima, lai visiem Maniem bērniem nestu dzīvības vārdus" (02.11.2019.).


33 No otras puses, pati Gospa apgalvo, ka tieši kristiešu liecība, nevis vēstījumi, ir patiesā gaisma pasaulei:


"Es gribu, lai jūs aktīvi piedalītos vēstījumu nodošanā un izplatīšanā. Īpašā veidā, dārgie bērni, es vēlos, lai jūs visi būtu Jēzus atspulgs, kas apgaismotu šo neticīgo pasauli, kas staigā tumsā. Es vēlos, lai jūs visi būtu gaisma visiem un liecinātu gaismā" (05.06.1986.).


34 Tādēļ ir jāatzīst, ka vēstījumi, kuros Dievmāte vairākkārt aicina ieklausīties, galu galā ir Viņas aicinājumi atgriezties, atgriezties pie Kristus, pārdomāt Viņa Vārdu, lūgt, meklēt mieru. Neviens no šiem aicinājumiem mūs nenovirza un neattālina no Evaņģēlija. Tādēļ tie, kas pārāk daudz uzmanības pievērš neparastiem notikumiem un it kā Gospas vēstījumiem un neizmanto savu laiku un enerģiju, lai lūgtos ar Dieva Vārdu, pielūgtu Kristu, kalpotu brāļiem un māsām un visur veidotu mieru, nav uzticīgi patiesajam Medžugorjes garam.


Dieva Mātes "pašpaaugstināšanās"

35 Problemātiski ir arī tie vēstījumi, kuros Dievmātei tiek piedēvēti izteicieni "Mans plāns", "Mans projekts": "Katrs no jums ir svarīgs Manā pestīšanas plānā" (25.05.1993.). "Mani bērni, neaizmirstiet, ka jūs esat svarīgi Manā cilvēces glābšanas plānā" (25.06.2022.). "Es aicinu jūs lūgties [...] par Maniem plāniem" (01.10.2004.). "Arī šovakar Es jūs aicinu lūgties [...] par Maniem plāniem [...] Maniem projektiem" (02.09.2005.).


Šie izteicieni var būt maldinoši. Patiesībā viss, ko dara Marija, vienmēr kalpo Kunga projektam un Viņa dievišķajam pestīšanas plānam. Marijai nav sava plāna attiecībā uz pasauli vai Baznīcu. Tādēļ šos vēstījumus var interpretēt tikai tādā nozīmē, ka Dievmāte pilnībā pieņem Dieva plānus līdz pat tam, ka izsaka tos kā savus.

36 Šajā ziņā īpaša uzmanība būtu jāpievērš iespējamai vārda "starpniece" nepareizai lietošanai saistībā ar Mariju. Ja ir taisnība, ka vēstījumu kopumā var redzēt, ka viss tiek piedēvēts Jēzum Kristum, bet Marija savā mātišķajā aizbildniecībā sadarbojas, tad ir daži izteicieni, kas, šķiet, neatbilst šim kopumam: "Es esmu starpniece starp jums un Dievu" (17.07.1986.). "Es vēlos būt saikne starp jums un Debesu Tēvu, jūsu starpniece" (18.03.2012.).

Šādi lietojot izteicienu "starpniece", Marijai kļūdaini tiktu piedēvēta vieta, kas ir vienīgā un ekskluzīvā Dieva Dēlam, kurš kļuva par cilvēku. Patiesībā tas būtu pretrunā ar to, ko Svētie Raksti saka, ka ir tikai viens "starpnieks starp Dievu un cilvēkiem, cilvēks Kristus Jēzus, kas sevi atdeva kā izpirkuma maksu par visiem" (1 Tim 2, 5-6). No otras puses, šie it kā vēstījumi labi neatspoguļo to, ko skaidroja svētais Jānis Pāvils II, ka Marijas sadarbošanās ir "starpniecība, kas ir pakārtota" Kristus starpniecībai (sal. Redemptoris Mater, 39), tā ka "nekas nemazina un nepapildina Kristus, vienīgā Starpnieka, darbības cieņu un efektivitāti" (Lumen Gentium 62).


Tomēr tajā pašā 2012. gada 18. marta vēstījumā kļūst skaidrs, ka šī starpniecība nav vienīgā Kristus starpniecība - tā ir tikai "mātes aizbildniecība" par mums: "Dārgie bērni! Es nāku pie jums, jo vēlos būt jūsu Māte, jūsu aizlūdzēja".


Ar mums pie Kristus

37 Jāatceras, ka vēstījumos kopumā ir spēcīgs teocentrisks un kristoloģisks uzsvars. Daži no vēstījumiem šajā ziņā piedāvā palīdzību, jo tajos tiek uzsvērta Marijas mātišķā aizbildniecība kā viņas īpašās un vienmēr pakārtotās funkcijas atslēga. Īpaši skaidri ir redzami šādi vēstījumi, kuros Marija uzsver, ka viņa nevar un nevēlas aizstāt Jēzu Kristu:


"Es nepiedāvāju Dieva žēlastības tieši, bet es saņemu no Dieva visu, ko lūdzu savā lūgšanā" (31.08.1982).


"Lūdzieties un caur lūgšanu satiecieties ar Manu Dēlu, lai Viņš jums dod spēku, lai Viņš jums dod žēlastību" (23.06.2017).


"Izlemiet par labu Jēzum, pieņemiet lēmumu un ejiet ar Viņu līdzi nākotnē [...]. Es vēlos jūs visus vest pie Mana Dēla [...]. Izlemiet par labu Viņam, ielieciet Viņu pirmajā vietā savā dzīvē" (22.06.2012.).


"Dzīvojot ar Maniem vēstījumiem, Es vēlos jūs vest pie Mana Dēla. Visus šos gadus, kamēr Es esmu ar jums, Mans pirksts ir vērsts uz Manu Dēlu, uz Jēzu, jo Es vēlos jūs visus vest pie Viņa" (28.12.2012.).


Šo vēstījumu var uzskatīt par Evaņģēlija nodošanas caur Medžugorjes sintēzi:


"Es vēlos jūs vēl vairāk tuvināt Jēzum un Viņa ievainotajai Sirdij, lai jūs spētu saprast to neizmērojamo mīlestību, kas upurējās par katru no jums. Tādēļ, dārgie bērni, lūdzieties, lai no jūsu sirdīm izplūst mīlestības avots pret katru cilvēku un pret tiem, kas jūs ienīst un nicina; tā ar Jēzus mīlestību jūs spēsiet pārvarēt visas šīs nožēlojamās pasaules nelaimes, kurā nav cerību tiem, kas nepazīst Jēzu" (25.11.1991.).


Līdz ar to svarīgs elements ir pievērst uzmanību tam, ko Medžugorjes parādību kopums mums atgādina par Evaņģēlija mācību, koncentrējot mūsu skatienu nevis uz detaļām, bet gan uz lielajiem pamudinājumiem, kas parādās Gospas vēstījumos. Ņemot tos vērā, daži mazāk svarīgi vai neskaidri teksti būtu jālasa piesardzīgi.


Secinājumi


38 Ar Nihil obstat attiecībā uz konkrēto garīgo notikumu ticīgie "var pieņemt to piesardzīgā veidā" (Normas, 22. panta 1. §; sal. Benedikts XVI, Verbum Domini, 14 ). Lai gan tas nenozīmē attiecīgās parādības pārdabiskās dabas pasludināšanu (sal. Normas, 22. panta 2. §) un, paturot prātā, ka ticīgajiem nav pienākuma tai ticēt, Nihil obstat norāda, ka viņi var saņemt pozitīvu impulsu kristīgajai dzīvei caur šo garīgo piedāvājumu un atļauj publisku kultu. Šāds apgalvojums ir iespējams, jo garīgās pieredzes gaitā ir novēroti daudzi pozitīvi augļi, un Dieva tautas vidū nav novērotas negatīvas vai riskantas sekas.

Šādu daudzskaitlīgu un plaši izplatītu skaistu un pozitīvu augļu novērtējums nenozīmē iespējamo pārdabisko notikumu atzīšanu par autentiskiem, bet tikai norāda uz to, ka šī Medžugorjes garīgā fenomena „centrā” Svētais Gars auglīgi darbojas ticīgo labā. Tādēļ tiek mudināts novērtēt un dalīties šī garīgā piedāvājuma pastorālajā vērtībā (sal. Normas, 17. nr.).

Turklāt tas, ka lielākā daļa Medžugorjes vēstījumu ir pozitīvi novērtēti kā pamācoši teksti, nenozīmē, ka tiem ir tieša pārdabiska izcelsme. Tāpēc, runājot par Dievmātes "vēstījumiem", vienmēr ir jādomā par "šķietamiem vēstījumiem".

39 Šajā notā apkopotie elementi ļauj mums uzskatīt, ka ir izpildīti nosacījumi Nihil obstat lēmuma pieņemšanai. Mostāras-Duvno diecēzes bīskaps izdos attiecīgu dekrētu. Apustuliskajam vizitatoram ar īpašu atbildību par Medžugorjes draudzi, kurš turpinās pildīt viņam uzticētās funkcijas, būs pienākums pārbaudīt, vai šī Nota ir pievienota katrai publikācijai, kurā ir šie vēstījumi, kā ievads. Pēc tam viņš pats izvērtēs turpmākos vēstījumus - vai vēstījumus no pagātnes, kas vēl nav publicēti, - un viņam būs pienākums atļaut to iespējamo publicēšanu, ņemot vērā iepriekš minētos paskaidrojumus. Tāpat viņš veiks pasākumus, ko uzskatīs par nepieciešamiem, un vadīs pastorālo atpazīšanu, ņemot vērā iespējamās jaunās situācijas, kas var rasties, informējot par to šo dikastēriju.

40. Lai gan var būt dažādi viedokļi par atsevišķu faktu vai šīs garīgās pieredzes aspektu autentiskumu, baznīcas autoritātes vietās, kur tā notiek, ir aicinātas "novērtēt tās pastorālo vērtību un arī veicināt šī garīgā piedāvājuma izplatīšanu" (Normas, 17. nr.). Pārdomāti ņemot vērā to, kas notiek viņa teritorijā, katrs diecēzes bīskaps patur tiesības lemt par šo jautājumu (sal. Normas, 7. panta 3. §). Lai gan šīs garīgās parādības pozitīvie augļi ir plaši izplatīti visā pasaulē, tas nenozīmē, ka nevar būt grupas vai indivīdi, kas, ļaunprātīgi izmantojot šo garīgo parādību, rīkojas neatbilstoši. Diecēžu bīskapiem, katram savā diecēzē, ir brīvība un vara pieņemt apdomīgus lēmumus, kurus viņi uzskata par nepieciešamiem Dieva tautas labā.

41 Jebkurā gadījumā tiem, kas dodas uz Medžugorji, ir jābūt stingri orientētiem uz to, lai pieņemtu, ka svētceļojumi nav domāti, lai satiktos ar iespējamajiem vizionāriem, bet lai satiktu Mariju, Miera Karalieni, un - uzticībā viņas mīlestībai uz Dēlu - lai satiktu Kristu un Viņu uzklausītu, meditējot Vārdu, piedaloties Euharistijā un Euharistiskajā adorācijā. Kā tas notiek daudzās svētvietās visā pasaulē, kur Jaunavu Mariju godina ar visdažādākajiem tituliem.

42 Izlasīsim pēdējo vēstījumu, kas apkopo Medžugorjes priekšlikuma vērtīgo kristocentrisko jēgu un parāda tā autentiskāko garu:

"Mīļie bērni, Mani vārdi ir vienkārši [...]. Es aicinu jūs pie sava Dēla. Viņš vienīgais var pārvērst izmisumu un ciešanas mierā un rāmumā. Tikai Viņš var dot cerību visdziļākajās bēdās. Mans Dēls ir pasaules dzīvība. Jo vairāk jūs Viņu iepazīsiet, jo tuvāk Viņam būsiet, jo vairāk Viņu mīlēsiet, jo Mans Dēls ir Mīlestība. Mīlestība maina visu, padara skaistu pat to, kas jums šķiet nenozīmīgs bez mīlestības." (02.09.2018.).


Miera Karaliene, lūdz, lai tie, kas brīvprātīgi pieņem Medžugorjes garīgo piedāvājumu, dzīvotu arvien vienotāki ar Jēzu Kristu un atrastu patiesu sirds mieru Viņā.

Tev mēs uzticam arī mūsu pasauli, kas ir pakļauta "trešajam pasaules karam gabalos". Miera Karaliene, sadzirdi lūgšanu, kas izskan no bērnu, jauniešu, nabadzīgo un ikvienas labas gribas sievietes un cilvēka sirdīm.

"Paldies Tev, mūsu Māte, ka, skatoties uz Tevi, kas esi bez grēka, mēs varam turpināt ticēt un cerēt, ka mīlestība uzvarēs naidu, patiesība uzvarēs melus, piedošana uzvarēs apvainojumus un miers uzvarēs karu. Lai tā arī notiek!" (Francisks, Lūgšana Bezvainīgajai, 2022. gada 8. decembris).

Svētais tēvs Francisks 2024. gada 28. augustā audiencē, kas tika piešķirta prefektam kopā ar Ticības mācības dikastērijas Doktrinālās nodaļas sekretāru, apstiprināja šo notu un deva rīkojumu to publicēt.


Romā, Ticības doktrīnas dikastērijas galvenajā mītnē, 2024. gada 19. septembrī.

Víctor Manuel Cardinal Fernández
Prefekts

Mons. Armando Matteo
Doktrīnas nodaļas sekretārs

Ex Audientia Die 28.08.2024

Franciscus

Foto: Medjugorje.lv