Jau 2017. gadā LU IZPF vadošā pētnieka Manuela Fernandesa uzraudzībā tika aizsākts dziļš un apjomīgs pētniecības process, kura rezultātā programmā ir izveidotas 145 inovatīvas nodarbības, tostarp 36 – vidusskolām. Pētnieku komanda jau saņēmusi aicinājumus publicēties pasaulē prestižos nozares izdevumos, kā arī tikusi prezentēta ASV. “Ar to, kas ielikts šajā mācību programmā, mums atvērsies durvis daudzviet pasaulē, jo tajā tiek runāts par vērtībām, kas veido katra cilvēka garīgo vertikāli,” uzsver UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas ģenerālsekretāre Baiba Moļņika. Savukārt, 14. Saeimas deputāts Jurģis Klotiņš (NA) saskata programmas iespējas izglītot un veidot jauniešus par Latvijas nākotnes veidotājiem, kas reizē būs kā uzplaukušas personības ar labiem mērķiem dzīvē un īstenotu savu brīvību tikumiskajā veidā. Tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP+” mācību materiāli ir pilnībā aprobēti skolās, pielāgoti Latvijas kontekstam gan pirmskolai, gan 1.-12.klašu skolēniem. Aprobācijā kopumā piedalījās vairāk par 400 skolotāju no 145 Latvijas skolām. Katrā no izstrādātajām 145 nodarbību tēmām sasniedzamie rezultāti (zināšanas un morālās prasmes), kā arī aplūkotās vērtības un tikumi ir saskaņoti ar LR Pirmsskolas izglītības vadlīnijām, Pamatizglītības standartu un Vispārējās vidējās izglītības standarta. Mācību materiāli sastāv no detalizētiem nodarbību plāniem, prezentācijām, darba lapām, video materiāliem u.c. Izstrādātie mācību materiāli ieguvuši augstu novērtējumu gan vadošo izglītības jomas darbinieku un pētniecības darba ekspertu vidū, gan vērtību orientētu un izglītības procesu analizējošu politiķu vidū. LU IZPF vadošais pētnieks, projekta vadītājs Manuels Fernandess gandarīts, ka sekmīga bijusi sadarbība ar Izglītības ministriju un Valsts izglītības satura centru – materiāli ir novērtēti, derīgi izmantošanai Latvijas skolās, un ir ielikti e-vidē MAPE vai atrast nepieciešamo var projekta mājaslapā arete.lu.lv. “Jauniešiem šodien ir ļoti daudz problēmu un izaicinājumu, piemēram, stress, vardarbība, vientulība, narkotikas, emocionālās traumas, apjukums par ģimenes veidošanu, eksistenciāla demotivācija un citas. Ja jauniešiem trūkst mīlestības un arī morālu paraugu, viņi var tikt ievainoti un var tikt sagrauts arī viņu tikumiskais raksturs. Tieši to mēs caur šo programmu gribam nostiprināt. Mēs gribam sekmēt domāšanas paradigmas maiņu gan pašos skolēnos, gan skolotājos no izdzīvošanas egocentrisma, hedonisma, narcisisma uz iniciatīvu, draudzību, godīgumu, devību, izaugsmi,” norāda M.Fernandess. Domājot par jēdziena “tikums” definīciju, pētnieks vispirms norāda, ka tikums ir morālais ieradums. “Tas nozīmē – brīvi attīstīta un nostiprināta morālās vērtībās balstīta cilvēka spēja izjust (tas saistīts ar emocijām), saprast (tas – ar prātu) un ar prieku īstenot piemērotu rīcību mīlestības pateicīgai saņemšanai un nesavtīgai došanai, jēgpilnā dzīvē sekmējot savu personīgo, līdzcilvēku un visas sabiedrības ilgtspējīgu izaugsmi,” skaidro projekta vadītājs. Pētniecības laikā izvirzītās tēmas tikušas gan vidusskolēnu, gan pedagoģijas studentu, gan skolotāju vērtētas un papildinātas. Projekta komanda gala rezultātā prezentē mūsdienīgas, saistošas un daudzveidīgas nodarbību tēmas, piemēram, vidusskolas posmam – “Kas es esmu?”, “Kāds es vēlos būt?”, “Kas mani padara vērtīgu?”, “Kāds varētu būt manas dzīves projekts?”, “Ko darīt ar brīvo laiku?”, “Kas padara mani vērtīgu?”, “Kāpēc ir vērts dzīvot par spīti grūtībām?”, “Skola – mocības vai iespēja?”, “Draudzība”, “Romantiskās attiecības”, “Kāpēc vērts darīt labo, lai gan tas nav viegli?”, “Dzīves jēga digitālajā laikmetā”, “Devība un pateicīgums” u.c. (kopā izstrādātas 145 nodarbības) Detalizēto informāciju par mācību programmas struktūru un mācību materiālu organizāciju, kā arī praktiskus norādījumus to izmantošanai var iegūt šeit. Pargimeni.lv Foto: LU IZPF vadošais pētnieks, projekta vadītājs Manuels Fernandess. Fotogrāfs: Toms Grīnbergs |