Čats
English
Niks:
Parole:
Reģistrācija

Palasīsim...  Raksti

Bīskapu Sinodes ierosinājumi
26.10.2005 pl. 14:01

Silvija Krivteža

Vatikānā publicēts Bīskapu Sinodes sagatavotais dokuments Propositiones. Apkopotie priekšlikumi, parasti, netiek publiskoti, bet gan iesniegti pāvestam apustuliskā pamudinājuma sagatavošanai.

Benedikts XVI saņēma propozīciju oriģinālo tekstu latīņu valodā. Viņš arī ieteica publicēt to itāļu valodā. Dokumentā ir ietverti 50 ierosinājumi, kas apkopoti trīs nodaļās.

Pirmās nodaļas temats ir „Dieva tautas ticība Euharistijai”. Tajā priesteri tiek mudināti rūpēties, lai visi ticīgie varētu piedalīties Svētās Mises svinībās. Euharistija ir Baznīcas vienības un daudzveidības redzama zīme, kā arī dialoga punkts gan ar pareizticīgo, gan ar citām ekleziālajām kopienām.

Sinodes tēvi aicina lielāku uzmanību vērst Euharistijas adorācijai. Norāda uz Euharistijas ciešo vienību ar citiem sakramentiem. Ir nepieciešams atjaunot iekšējās atgriešanās pedagoģiju, kas palīdzētu ticīgajiem regulāri veikt individuālu grēksūdzi. Aizvien lielāku nozīmi iegūst gandarīšanas dievkalpojumi un atlaidu iegūšanas prakse.

Viņi norāda uz Euharistijas vienojošo aspektu, kas ir ļoti nozīmīgs laulības sakramentā. Kultūrās, kur pastāv poligāmija, ir nepieciešama teoloģiski dziļa katehēze, lai cilvēki, kuri grib kļūt par kristiešiem, būtu gatavi pieņemt arī evaņģēlisko radikālismu. Savukārt tur, kur trūkst priesteru Sinodes tēvi ticīgajiem iesaka organizēt un piedalīties Dieva Vārda liturģijā.

Dokumentā bīskapi uzsver celibāta nozīmi latīņu rita Baznīcā, kā arī nepieciešamību to izskaidrot ticīgajiem. Ne mazāk svarīgs uzdevums ir respektēt Austrumu Baznīcu tradīcijas. Bīskapu Sinodē liela uzmanība bija veltīta arī aicinājumu pastorālajam aspektam. Baznīcas vadītāji mudina rūpēties par ministrantiem, diecēžu ietvarā organizēt aicinājumu pastorālos centrus un mazos garīgos seminārus, kā arī aicināt ticīgos īpaši lūgties par aicinājumiem uz priesterību un klosterdzīvi.

Katehēzei un mistagoģijai veltītajā sadaļā Sinodes tēvi iesaka lielāku uzmanību vērst uz kristīgās iniciācijas sakramentu vienības nozīmi, kā arī padziļināt Iestiprināšanas sakramenta teoloģisko un pastorālo aspektu. Bīskapiem ir jānosaka piemērotais vecums, kurā kristītais var saņemt šo sakramentu, kā arī jāpārdomā par to vai latīņu rita Baznīcā Pirmo Komūniju būtu labāk pieņemt pēc Iestiprināšanas sakramenta.

Sinodes tēvi pasvītro Euharistijas nozīmi Baznīcas pastorālajā darbā un aicina izmantot katehēzes jaunas formas, kas piemērotas mūsdienu situācijai un kultūrai. Viņi mudina ģimenes palīdzēt bērniem atklāt sakramentālās dzīves, sevišķi, Euharistijas noslēpumu. Savukārt katehētu uzdevums ir Bībeles notikumu gaismā izskaidrot liturģisko ritu vēsturi un nozīmi un vērst uzmanību uz sakramentālajām zīmēm. Bīskapus aicina izstrādāt Euharistijas īsu izklāstu.

Propositionesotrā nodaļa attiecas uz Dieva tautu, kas svin Euharistiju. Bīskapi pasvītro ciešo vienību starp Dieva Vārdu un Euharistiju. Lai labāk saprastu šo patiesību ir nepieciešama liturģiski pamatota katehēze. Ne mazāk svarīga ir priesteru sagatavotā homīlija, kurā sniegts komentārs par Svēto Rakstu nozīmi. Sprediķi var veltīt arī kādam kristīgās ticības konkrētam aspektam. Bīskapu uzdevums ir rūpēties, lai ticīgie aizvien aktīvāk piedalītos liturģijā, kā arī sekot, lai tās svinēšanā netiktu pieļauti pārkāpumi, piemēram, liturģisko tekstu aizvietošana vai izlaišana.

Arī sakrālā māksla un arhitektūra ir svarīgi elementi Baznīcas liturģijā. Jārūpējas, lai tie būtu atbilstoši Vissvētākā Sakramenta glabāšanai un pieejamībai. Lielu nozīmi jāpievērš televīzijā translētās Svētās Mises svinēšanai.

Sinode īpaši akcentē svētdienas jeb Kunga dienas nozīmi. Tās svinēšana neattiecas tikai uz piedalīšanos Svētajā Misē, bet arī uz savstarpējo attiecību veicināšanu. Sinodes tēvi norāda arī uz priestera, diakona, akolīta un lektora pienākumiem liturģijas svinēšanā. Daudzkulturālajās un sekularizētajās metropolēs ir nepieciešams izskaidrot svētās Komūnijas pieņemšanas nozīmi. Bīskapi ierosina starptautisko tikšanos laikā Svēto Misi svinēt latīņu valodā. Tā būtu Baznīcas vienības zīme.

Dokumenta trešās nodaļas temats ir „Euharistijā stiprinātās Dieva tautas misija”. Tajā tiek pausta pateicība priesteriem, diakoniem un visiem tiem, kuri palīdz sagatavot un svinēt Svēto Misi. Priesteriem ieteikts Euharistiju svinēt katru dienu, arī tad, kad nav ticīgo. Atgādināts, ka euharistiskais garīgums jāstiprina visas dzīves garumā.

Sinodes dalībieki runā arī par katoļiem, kuri ir šķīrušies un noslēguši jaunu civillaulību. Viņi pieder Baznīcas kopienai, taču nevar pieņemt svēto Komūniju. Var piedalīties Svētajā Misē, Euharistijas adorācijā, draudzes dzīvē un lūgties. Baznīcas tiesai ir rūpīgi jaizmeklē un jānosaka, vai viņu laulība ir spēkā neesoša. Jārūpējas arī par saderināto sagatavošu laulībai.

Dokumentā ir arī ieteikums, kas attiecas uz citu reliģiju kristiešu piedalīšanos Euharistijas svinēšanā, sevišķi, svētās Komūnijas pieņemšanu. Tiek pilnīgi izslēgta ekumēniskā koncelebrācija. Tikai dažos konkrētos gadījumos nekatoļi var saņemt Izlīgšanas, Euharistijas un Slimnieku svaidīšanas sakramentus.

Euharistija ir misijas avots, kas svētdara pasauli. Ir jārūpējas, lai slimnieki, gados vecāki un migranti varētu piedalīties Euharistijas svinībās. Citas propositionesattiecas uz politiķu „euharistisko konsekvenci”. Ja patiesi tie grib pieņemt Komūniju, tad nevar atbalstīt likumus, kas ir pretrunā ar cilvēka integrālo labumu un morālām normām. Dokumentā tiek norādīts arī uz attiecībām starp Euharistiju un ekoloģiju.

RadioVaticana.org

  • Attēls: 
        
    Bīskapu Sinodes 11 kārtējās asamblejas svinīgās atklāšanas ceremonijas buklets